5 wskazówek dla stworzenia idealnej aplikacji

Ogromne znaczenie przy tworzeniu każdej aplikacji mają pozytywne doświadczenia użytkownika. Ten element tak naprawdę może wznieść aplikację na wyżyny lub skazać ją na porażkę. Poniższy artykuł prezentuje wskazówki pomocne w tworzeniu aplikacji funkcjonalnej i przyjaznej użytkownikowi.

Niektóre wskazówki mogą wydać się oczywiste, jednak warto o nich wspomnieć, ponieważ każdy może wplątać się w pułapkę podstawowych błędów. To co najważniejsze: aplikacja, która będzie się wyróżniać powinna być dopracowana zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie.

1.Stosuj zasady projektowania interakcji

Bez względu na to czy projekt dotyczy planowania funkcjonalności na urządzenia stacjonarne czy przenośne zasada projektowania dobrych interakcji obowiązuje zawsze. Według DesignModo “Projektowanie aplikacji jest procesem, w którym projektanci koncentrują się na tworzeniu interfejsów angażujących użytkowników, z logicznymi i przemyślanymi możliwościami zachowań użytkowników. Udany projekt interakcji używa technologii i zasad dobrej komunikacji do stworzenia pożądanego doświadczenia użytkownika”. Przed rozpoczęcim pracy nad aplikacją, należy również pamiętać o pięciu filarach projektowania interakcji:

  • Cel projektu: badania wśród użytkowników, polegające na przeprowadzaniu ankiet czy wywiadów pomagają wykonać projekt pod konkretną grupę odbiorców. Pozwala to również na stworzenie pełnego obrazu doświadczenia użytkownika, a co za tym idzie stworzenia aplikacji odpowiadającej potrzebom użytkowników.
  • Użyteczność: Najważniejsze w aplikacji to prostota użytkowania. The NextWeb  podsumowuje ten punkt jednym zdaniem: “Użyteczność sprawia, że produkt jest przydatny, a to jest pierwszy krok aby był on pożądany”.
  • Funkcje i wskazówki: Funkcje są istotne z poziomu użytkownika, natomiast wskazówki są bardziej przydatne na etapie planowania. Przykładowo: Logo strony w prawym górnym rogu najczęściej przenosi użytkownika na stronę główną. Klika on w ten element, bo wie co się stanie jeśli to zrobi. Nie potrzebuje wyjaśnienia pt: “Ten guzik przeniesie Cię na stronę główną”. Jednak na poziomie planowania niezwykle ważne jest określenie tych dwóch elementów: na to jak coś będzie działało i jak funkcja będzie wyglądała z poziomu użytkownika.
  • Intuicyjność: Użytkownicy powinni intuicyjnie poruszać się po aplikacji. Użycie znanych i przyjaznych wzorców projektowania pomoże nowym użytkownikom odnaleźć się szybko w nowej aplikacji.
  • Feedback i czas odpowiedzi: Odpowiedź zwrotna informuje użytkownika o zakończeniu rozpoczętego przez niego procesu np. za pomocą dźwięku, obrazu lub tekstu. Feedback musi nastąpić w odpowiednio krótkim czasie i być przyjazny dla użytkownika.

2.Nie wyważaj otwartych drzwi

Twórcy aplikacji często zapominają o tym, że najprostsze rozwiązania są najlepsze i najbardziej efektowne. Użytkownik nie chce uczyć się obsługi każdej aplikacji z osobna, chce aby była ona intuicyjna i miała nieskomplikowany interfejs. Nie warto więc udoskonalać swojego narzędzia na siłę, ponieważ może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest użycie wzorców znanych z popularnych i lubianych aplikacji, zarówno w kwestii dobrania kolorów jak i wielkości przycisków. Ważne jest też to, że urządzenia dotykowe posiadają podstawową bazę gestów, bez których nie może powstać dobra aplikacja. Poniżej grafika przedstawiająca te najbardziej podstawowe.

3. Pamiętaj o ułatwieniach – interfejs przyjazny…palcom 🙂

Chyba każdy z nas nie raz doświadczył frustracji z powodu przypadkowego naciśnięcia złego guzika na ekranie telefonu i przekierowania w miejsce, do którego wcale nie chcieliśmy dotrzeć. Dzieje się tak z powodu niedopasowania guzików do rozmiaru naszych dłoni i palców. Przyciski, które sprawdzają się po najechaniu na nie precyzyjnym kursorem, na pewno nie sprawdzą się w urządzeniu dotykowym. Dlatego tak ważne jest projektowanie interfejsu przyjaznego naszym palcom 🙂 Warto również pamiętać o tym, że każdy użytkownik korzysta z telefonu inaczej. Są osoby, które obsługując urządzenia dotykowe używają dwóch dłoni, są takie, które częściej używają tylko kciuka prawej ręki. Są też takie, które trzymają telefon pionowo, ale i takie, które wolą posługiwać się dwoma kciukami i trzymać telefon poziomo. Warto pamiętać o różnych konfiguracjach, aby dopasować aplikację do jak największej liczby użytkowników.

4. W kolorach siła!

Różne kolory przekazują odmienne znaczenia i emocje, dlatego tak ważne jest jakie barwy będą dominować w Twojej aplikacji. Poniżej znajdziesz przewodnik po kolorach i tym, na jakie emocje wskazują poszczególne z nich. Ważne jest również użycie kontrastów, aby odróżnić elementy od siebie i ułatwić użytkownikom czytanie. Nie warto jednak wybierać zbyt “krzykliwych” barw ponieważ są one męczące dla oczu.

5. Content is King

Tak naprawdę niewielu twórców aplikacji zdaje sobie sprawę, że dobry design powinien iść również w parze z dobrym jakościowo “wypełniaczem” czyli tekstem. Niektórzy nawet twierdzą, że treść jest najważniejszym elementem tworzenia interakcji czyli pierwszego kroku do stworzenia dobrej aplikacji. Kluczowe jest to aby, proponowane treści były łatwo przyswajalne przez użytkowników, czyli jednym słowem przyjemne w odbiorze 🙂

Poniżej znajdziecie jeszcze kilka porad dotyczących pisania przekonujących treści w aplikacji:

– formułuj wyrażenia proste i zachęcające do interakcji, użytkownik znalazł się w Twojej aplikacji w jakimś określonym celu, warto więc ułatwić mu drogę do niego;
– używaj najpierw najważniejszych, kluczowych słów. Użytkownicy urządzeń mobilnych są nad wyraz niecierpliwi, dlatego chcą uzyskać cel najszybszą i najprostszą możliwą ścieżką;
– teksty we wszystkich oferowanych przez markę mediach powinny być w miarę spójne. Aplikacja powinna być rozszerzeniem marki a nie autonomicznym elementem kampanii.

Tak naprawdę trzymanie się wyżej opisanych schematów jest niezwykle ważne i nie warto z nich rezygnować, jednak nie warto też usypiać swojej kreatywności! Utarte zasady wzbogacone o nowe, świeże pomysły mogą być czymś co sprawi, że Twoja aplikacja będzie starannie wykonana, ale też będzie miała duszę 🙂

Źródło:
http://www.business2community.com/mobile-apps/5-design-tips-creating-killer-apps-01793890#k2VKyukm5lJD28xu.97
https://pl.pinterest.com/explore/color-psychology/


  
  
. .