Beacony pomogą odnaleźć drogę na lotnisku Gatwick dzięki AR

Czy zgubiłeś się kiedyś na dużym lotnisku albo dworcu kolejowym w obcym mieście? Ze smartfonem w ręce takie sytuacje zdarzają się zapewne coraz rzadziej. Szczególnie, że nawigacyjne możliwości urządzeń mobilnych są stale poszerzane. Londyńskie lotnisko Gatwick zaopatrzyło się na przykład w około 2 tysiące beaconów, które za pośrednictwem rozszerzonej rzeczywistości skierują pasażerów na odpowiednią ścieżkę.

Nawigacja w rozszerzonej rzeczywistości

Takie atrakcje zapowiadano już jakiś czas temu, stanowią one jeden z etapów transformacji portu lotniczego Gatwick, na którą przeznaczono 2.5 miliarda funtów. Rozwiązanie przypomina wewnętrzną sieć nawigacyjną, ale dużo bardziej czytelną, niż w przypadku zwykłego GPS-a. Dzięki beaconom, ścieżka nawigacyjna wyświetli się bowiem na podglądzie otoczenia, poszerzając rzeczywisty obraz widziany przez obiektyw aparatu smartfona. Będzie to jednak funkcjonalność dodatkowa. Główną, pozostanie standardowa lokalizacja użytkownika w formie niebieskiej kropki na cyfrowej mapie lotniska.

Beacony wskażą drogę do odprawy biletowo-bagażowej

Dlaczego wykorzystano jednak tak dużo beaconów, zamiast oprzeć się na bardziej uniwersalnych rozwiązaniach? Chodziło tu o niższe koszta, prostotę, szybkość instalacji urządzeń (poprzedzoną jednak 2 miesiącami testów i kalibracji), a zapewne także o balans między ich skutecznością a możliwościami przeciętnego smartfona. Rozmieszczone na terenie lotniska beacony pozwalają określić położenie użytkownika z dokładnością do 3 metrów.

Notyfikacje oprócz nawigacji

W Gatwick, drugim pod względem ruchliwości międzynarodowym lotnisku Londynu, na które składają się dwa terminale (północny i południowy), taka nawigacja może okazać się bardzo pomocna. Nie tylko w przypadku podenerwowanych spóźnialskich, ale też władz lotniska, które poprzez lokalizowanie spóźnionych pasażerów, będą w stanie zadecydować o oczekiwaniu na nich lub o odlocie samolotu. Sieć beaconów pozwoli też na wprowadzenie notyfikacji wysyłanych do klientów lotniska. Dotyczyłyby one wspomnianych spóźnień na loty, odbioru bagażu lub promocji w sklepach znajdujących się na terenie lotniska (tego typu powiadomienia push będzie można wyłączyć).

Wystarczy smartfon i włączony bluetooth

Do skorzystania z lokalizacji użytkownika wystarczy włączony bluetooth. Z kolei nawigacja z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości zostanie wprowadzona do aplikacji mobilnych lotniska. Władze Gatwick ustalą także ewentualną implementację tego rozwiązania do aplikacji należących do linii lotniczych.

Gatwick we współpracy ze startupem Pointr

Nad stworzeniem całego systemu pracowano we współpracy z brytyjskim startupem Pointr, który udostępnił swoje SDK ze wsparciem dla znajdywania drogi w środowisku 3D i AR. Gatwick obiecuje, że nie będzie zbierało żadnych danych personalnych za pomocą beaconów, a jedynie informacje dotyczące zagęszczenia ludności w określonych strefach, co pomoże w usprawnieniu ich obsługi (np. ograniczeniu kolejek).

Via:

techcrunch.com

Źródło:

www.mediacentre.gatwickairport.com


  
  
. .