Co dziesiąte świąteczne zakupy prezentów zostaną zrobione na urządzeniu mobilnym

pexels-photo-190931Według badania firmy Delloitte, na świąteczne zakupy wydamy w tym roku średnio około 1121 złotych, z czego około 489 złotych zostanie przeznaczone na prezenty. Blisko połowa Polaków planuje załatwić swoje bożonarodzeniowe sprawunki przez Internet. Co dziesiąty dokona zakupu za pośrednictwem smartfona lub tabletu.

Jakie prezenty kupujemy „mobilnie”?

Wśród kupujących na urządzeniach mobilnych popularnością mają cieszyć się przede wszystkim produkty z obszaru multimediów, nowoczesnych technologii oraz świata mody. Zdecydowanie niepopularne pozostają natomiast produkty spożywcze (jedzenie i napoje), kosmetyki, a także typowe „prezenty do domu”. Tymczasem w Polsce to właśnie kosmetyki i perfumy okazują się najbardziej spodziewanym prezentem (tuż za nimi znalazły się słodycze oraz książki). Po raz kolejny potwierdza się więc, że kupowanie produktów spożywczych przez urządzenia mobilne pozostaje jak na razie niszą. Polacy zdecydowanie preferują w tym względzie sklepy stacjonarne, które w przypadku świątecznych zakupów wybierze 66% z nich.

deloitte

e-Commerce zmienia świąteczne zakupy

Popularność handlu elektronicznego sprawia, że przedświąteczne zakupy skupiają się w paru kulminacyjnych punktach, a nie w jednym, szczytowym momencie w grudniu. Potwierdzają to zarówno branżowe raporty, jak i  internetowi sprzedawcy, którzy zostali poproszeni o komentarz przez działającą w branży e-commerce firmę NeoClick.io.

W październiku wyraźnie rośnie ilość wizyt, przeglądanych stron i zaangażowanie użytkowników, natomiast nie przekłada się to współmiernie na przychody. Odwiedzający przeglądają ofertę i planują już świąteczne zakupy, natomiast same decyzje zakupowe odkładają na później” – mówi Paweł Paszkowski, Dyrektor E-Commerce w bdsklep.pl. “Ilość transakcji rośnie nawet kilkukrotnie w drugiej części listopada i ten trend trwa prawie do połowy grudnia. W tym okresie generowanych jest ponad 50% obrotów całego kwartału.”

Jak wynika z badania Deloitte tylko 1/3 Polaków zaczeka z zakupami do ostatniej chwili. Aż 23% zrobiło je w listopadzie, a kolejne 40% zakończy zakupy w połowie ostatniego miesiąca roku. Po 24 grudnia sklepy mogą odetchnąć przez dzień. Na chwilę przed i po nowym roku rusza natomiast kolejna zakupowa fala. Jak przyznaje Wojciech Tomaszewski, Dyrektor ds. Marketingu i E-Commerce w Answear.com:

Możemy powiedzieć, że już w drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia klienci wracają do nas na zakupy. Korzystamy też na tym, że sklepy tradycyjne są wtedy zamknięte, a część ludzi – powiem to pół żartem, pół serio – jest już chyba znużona rodzinnymi biesiadami przy stole –  I dodaje: “Tak naprawdę możemy odpocząć przez chwilę dopiero w lutym.”

Amerykańskie zwyczaje przenikają do Polski

Do Polski w widoczny sposób przenikają także amerykańskie, listopadowe zwyczaje promocyjne takie jak Czarny Piątek, Cyber Monday oraz Dni darmowej Dostawy. Wyszukiwanie tych haseł w Google wzrosło kolejno o 200, 125 i 52 procent.

Wielu klientów wykorzystało do zrobienia świątecznych prezentów okazje rabatowe i promocyjne związane z wydarzeniami, które miały miejsce pod koniec listopada. Wartość koszyka [w tym okresie] zwiększyła się o ok. 50%. Częściej też były wybierane opcje dostawy i płatności, które pozwalają zachować niespodziankę – pobranie, odbiór w paczkomacie lub w punkcie” – mówi Małgorzata Gromadowska, właścicielka sklepu ulubionabielizna.pl.

Czarny piątek pozwala rozładować grudniowy ruch i zdobyć nowych klientów

Czarny piątek i Cyber Monday mogą stanowić również okazję do przyciągnięcia nowych klientów, jeśli tylko sklep zrobi z tych wydarzeń prawdziwą atrakcję. “Widzimy napływ nowych klientów w dniach wydarzeń promujących handel, a jednocześnie wzrost sprzedaży nienotowany wcześniej. Istotne jest, żeby przy okazji wydarzeń tego rodzaju promocje były autentyczne, co zwiększa zaufanie konsumentów nie tylko do samych eventów, ale przede wszystkim do sklepu biorącego udział w takiej akcji” – twierdzi Iza Sobolewska, kierownik ds. sprzedaży w superkoszyk.pl.

Na to, jak na tle atrakcyjnych promocji związanych z Black Friday i Cyber Monday zmieniła się rola Dni Darmowej Dostawy zwraca uwagę Piotr Baranowski, Business Development Director w sklepie naszezoo.pl: “Dzień Darmowej Dostawy to w większości bardzo małe zamówienia o wartości kilkudziesięciu złotych I rzadko kiedy mają coś wspólnego ze świątecznymi prezentami. Brak bariery kosztowej związanej z dostawą jest silnym impulsem do tego żeby “spróbować” zakupów w Internecie”.

Źródło:

www2.deloitte.com

NeoClick

Zdjęcie:

www.pexels.com


  
  
. .