Firmy zaczną wysyłać klientom wiadomości przez WhatsAppa, ale… za drobną opłatą i zgodą użytkownika

Odkąd po zakupieniu WhatsAppa przez Facebooka, firma porzuciła 1-dolarową opłatę, którą raz na rok uiszczali jej użytkownicy, aplikacja przestała na siebie zarabiać. Jej właściciele zapowiadali jednak, że zamierzają monetyzować swoją działalność oferując usługi sektorowi biznesowemu. Teraz umożliwią firmom czatowanie przez WhatsAppa z klientami… za drobną opłatą.

We wrześniu 2017 roku WhatsApp uruchomił przeznaczoną dla firm wersję swojej aplikacji WhatsApp Business. Służy ona do komunikacji między przedsiębiorstwami i klientami, a według wewnętrznych danych, korzysta z niej już 3 miliony użytkowników. W Polsce, od lipca bieżącego roku, na kontakt z obsługą za pośrednictwem WhatsAppa pozwala swoim klientom serwis Allegro.

Firmy poczatują z klientami… za drobną opłatą

WhatsApp pozwoli firmom wysyłać wiadomości do klientów, ale zacznie też pobierać za to opłaty. Firmy korzystające z biznesowej wersji komunikatora będą mogły przesyłać do użytkowników informacje dotyczące np. potwierdzenia wysyłki, przypomnienia o wydarzeniu albo rekomendowanych produktów.

Klient, który zechce otrzymywać tego typu wiadomości poprzez WhatsAppa, wciąż będzie musiał musiał jednak jako pierwszy zainicjować kontakt z danym biznesem przez aplikację, stronę internetową albo w sklepie stacjonarnym.

Kliknięcie w reklamę na FB przeniesie do WhatsAppa

By zachęcić użytkowników do nawiązania kontaktu, każda firma może od teraz wykupić reklamę na Facebooku, która poprowadzi potencjalnych klientów wprost do jej czatu biznesowego w WhatsAppie. Skuteczność tego typu komunikatów promocyjnych będzie można sprawdzić w menedżerze reklam Facebooka.

Również udzielanie odpowiedzi na zapytania klientów przez WhatsAppa ma wiązać się z opłatą dla firmy od 0.5 do 9 centów, w zależności od kraju w którym znajduje się przedsiębiorstwo. Jeśli jednak odpowiedź trafi do użytkownika w ciągu 24 godzin, firma zostanie zwolniona z opłaty.

Sam WhatsApp wciąż bez reklam. Ale na jak długo?

Prywatni użytkownicy WhatsAppa powinni cieszyć się, że Facebook obciąża kosztami za korzystanie ze swojej aplikacji nie ich, ale korzystające z aplikacji firmy. Współpraca z biznesem może oznaczać jednak jeszcze inny sposób na monetyzację – wprowadzenie do aplikacji reklam.

Na chwilę obecną z komunikacji z klientami za pomocą WhatsApp business korzystają między innymi Uber, Wish i Booking.com. Wszystkie rozmowy tego typu są w pełni szyfrowane metodą end-to-end.

Aplikacja WhatsApp dostępna jest nie tylko na Androidzie i iOS, ale również mniej popularnych systemach – Windows Phone czy na telefonach Blackberry. Na całym świecie miesięcznie korzysta z niej około 1.5 mld użytkowników.

Via:
mobilemarketingmagazine.com

Źródło:
blog.whatsapp.com
www.facebook.com
interaktywnie.com


  
  
. .