Konferencje

"Hitem jest samo pojawienie się sporej ilości długo wyczekiwanych smartzegarków, natomiast kitem ich jakość, a w zasadzie funkcjonalność" – 3 pytania do Przemysława Frączka, prelegenta #MTC2016

Na miniony rok w branży mobile krytycznym okiem patrzy Przemysław Frączek, współzałożyciel Ready4S – Mobile Apps Outsourcing. Udzielając odpowiedzi na trzy pytania do prelegenta Mobile Trends Conference 2016, kompleksowo ocenia on to, co przyniósł nam 2015 rok, dostrzegając zarówno wady, jak i zalety nowatorskich rozwiązań, takich jak smartzegarki czy rozwijająca się gałąź m-health.
Co Twoim zdaniem okazało się mobilnym hitem/kitem roku 2015 i dlaczego?
Zdecydowanie HITEM 2015 roku są wszelkiego rodzaju „inteligentne” zegarki. W minionym roku mieliśmy niemalże ich wysyp z kwietniową premierą iWatch’a na czele. Ale żeby nie było tak kolorowo, HITEM jest samo pojawienie się sporej ilości tego typu długo wyczekiwanych urządzeń, natomiast KITEM ich jakość, a w zasadzie funkcjonalność. Zarówno smartwatch od Apple, jak i w dużej mierze inne smart zegarki pokazują, jaki potencjał mają w sobie takie gadżety, ale jeszcze go nie wykorzystują. Póki co są towarzyszami dla smartfona, ale myślę, że po dopracowaniu rozwiązań technologicznych i ulepszeniu oprogramowania smartwatche będą miały szanse stać się naprawdę użyteczne.
M-health – jak widzisz przyszłość tego trendu? Chciałbyś zarządzać swoim zdrowiem i zasięgać porad lekarskich przez smartfona?
Rynek Mobile Health coraz prężniej się rozwija, widać to już nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i w Europie, w tym w Polsce, co wcale nie jest oczywiste. W naszym kraju przeważająca liczba osób często korzystających ze służby zdrowia, to jednak seniorzy, którym mobilne technologie wciąż są obce i ta sytuacja szybko się nie zmieni. Z drugiej jednak strony wciąż panujący pęd ku zdrowemu trybowi życia pozwala myśleć, że mHealth będzie cieszyć się rosnącym powodzeniem. Chcemy wiedzieć, jaki jest stan naszego zdrowia, na dodatek najlepiej, gdybyśmy mogli to sprawdzić szybko i dokładnie. Dostrzegli to już prywatni dostawcy usług medycznych w Polsce, wypuszczając na rynek swoje aplikacje mobilne.
Inny aspekt, nad którym warto się pochylić to bezpieczeństwo w sektorze mHealth. Cały czas rośnie liczba informacji, które udostępniamy o sobie w różnego rodzaju systemach. Używanie aplikacji zdrowotnych niesie ze sobą pewne ryzyko, że nawet „drażliwe” dane dotyczące stanu zdrowia mogą trafić w niepowołane ręce.
Podsumowując – uważam, że trend mHealth będzie coraz wyraźniejszy, ale na drodze jego rozwoju stoją dwie przeszkody: duża liczba seniorów, których najpierw trzeba zaznajomić z nowymi technologiami oraz konieczność stworzenia maksymalnie szczelnych systemów danych, co zawsze jest wyzwaniem. Osobiście możliwość zarządzania zdrowiem przez smartfona uważam za duże udogodnienie.
Wygłosisz prelekcję na Mobile Trends Conference 2016. O czym będzie Twoje wystąpienie?
Opowiem o trzech najczęstszych i niestety najbardziej kosztownych błędach, które są popełniane przy projektowaniu aplikacji mobilnych dla biznesu. Na historiach kilku projektów pokażę, jak efektywnie wykorzystać czas developerów i kreatywność projektantów aplikacji mobilnych oraz w jaki sposób wycenić projekt.

Udostępnij
Zobacz także