Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?

koszta1

Jakiś czas temu pisaliśmy o podstawach tworzenia udanych aplikacji mobilnych. Jednak wielu niedoświadczonych przedsiębiorców może mieć poważne problemy z właściwym ocenieniem kosztów takiego przedsięwzięcia. Produkcja oprogramowania wymaga skutecznego planowania, w tym opracowania budżetu podejmowanego projektu. Dlatego też w tym tekście postaramy się przybliżyć koszta związane z produkcją programów mobilnych.

To nic pewnego

Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na tytułowe pytanie nie jest możliwe. Jednak każdy, kto chce spróbować swoich sił w produkcji oprogramowania, musi przynajmniej zastanowić się nad: ustaleniem harmonogramu pracy, oszacowaniem jej kosztów oraz wydatków na marketing czy wreszcie wyborem odpowiedniej daty premiery. Te wszystkie zmienne wpływają na rentowność inwestycji. Złe posunięcia mogą być wyjątkowo kosztowne, ale uniwersalnego przepisu na sukces nie ma. Jednak pewne wskazówki mogą być niezwykle przydatne, szczególnie dla początkujących deweloperów czy firm, które planują inwestycje w aplikację mobilną.

Czas to pieniądz

Pomysł na świetną aplikację mobilną to dopiero początek drogi. Przetworzenie idei w działający program wymaga czasu. Jak wiele? Oczywiście odpowiedź zależy od poziomu skomplikowania konkretnego projektu, ale także rodzaju wykorzystanych narzędzi. Jednak autorzy bloga mobidev.biz postanowili podać przybliżony czas produkcji różnego rodzaju aplikacji:

  • Najprostsze aplikacje (prosta grafika, podstawowe narzędzia, zawierające do 10 typów danych i około 15 – 20 okien, minimalna ilość formularzy, kilka menu i drobne odwołania do backendu, przykładowo: pobranie rekordu z zewnętrznego źródła) – około 200 godzin (dwa razy tyle w przypadku, gdy będzie wymagany dodatkowy backend).
  • Nieco bardziej skomplikowane aplikacje (zawierające około 40 okien i 20 typów danych, zintegrowane z sieciami społecznościowymi lub oferujące tego rodzaju interakcje, podstawowe operacje CRUD – ang. create, read, update and delete, jeden rodzaj użytkownika, moduł tworzenia konta) – około 300/400 godzin (podwójnie wydłużony czas w przypadku, gdy będzie wymagany dodatkowy backend).
  • Skomplikowane projekty (złożone interakcje, personalizacja dostosowana dla różnych typów użytkowników, zaimplementowane panele administracyjne lub systemy zarządzania treścią CMS, wykorzystujące geolokalizację oraz rozwiązania z zakresu e-commerce, zintegrowane z systemami płatności) – około 700 godzin (+ 700 dla backendu).
  • Rozbudowane i skomplikowane aplikacje (złożone zasady działania, duże ilości przetwarzanych danych, wykorzystujące mechanizmy zwiększające bezpieczeństwo, przetwarzanie danych po stronie serwera, liczne powiązania z sieciami społecznościowymi oraz wbudowane systemy CRM i ERP) – około 1000 godzin (+ 1000 dla backendu).

Wyżej wymienione wartości należy powiększyć o około 40 %, czyli czas poświęcony na testy i zarządzanie projektem.

Liczy się doświadczenie, a nie koszt pracownika

Produkcja aplikacji mobilnych przebiega zazwyczaj w mniejszych lub większych grupach. Dlatego też na koszt stworzenia programu, wpływają wydatki na grafika, programistę czy specjalistę od marketingu. W swoim tekście, autorzy bloga mobidev.biz, przekonują, by wybierać takich współpracowników, którzy mogą pochwalić się bogatym doświadczeniem zawodowym. Ich zdaniem początkowa stawka godzinowa, którą autor pomysłu na aplikację może usłyszeć w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, nie powinna odgrywać decydującej roli.

Dlaczego? Powodem może być zwykłe niezrozumienie. W trakcie pierwszych rozmów potencjalny członek zespołu może w dość niejasny sposób argumentować swoje oczekiwania finansowe. Co więcej, problemem może być różna, nie do końca uzgodniona, wizja konkretnego projektu. Na takim etapie lepiej kierować się potwierdzonym doświadczeniem zawodowym zainteresowanych, a nie ich oczekiwaniami czy deklaracjami.

Na początkowym etapie produkcji, trudno o wspólną wizję podejmowanego projektu. Jedynie kompleksowa dokumentacja, zawierająca precyzyjne założenia projektowe, może być podstawą dla konkretnych i jasnych ustaleń. To wiedza, przekazana w odpowiedni sposób, a nie niskie koszty pracy, są gwarantem sukcesu na rynku aplikacji mobilnych. Koszt pracownika niekoniecznie musi być skorelowany z jego wiedzą i umiejętnościami, a stawki godzinowe mogą się mocno różnić, przykładowo:

  • USA: 40 – 130 dolarów.
  • Europa Zachodnia: 30 – 80 dolarów.
  • Australia: 30 – 70 dolarów.
  • Europa Wschodnia: 25 – 45 dolarów.
  • Ameryka Południowa, Afryka, Bliski Wschód i Azja Centralna: 15 – 25 dolarów.
  • Indie: 10 – 35 dolarów, a na indyjskim rynku freelancerów, około 12 – 16 dolarów.

Jak redukować wyżej opisane koszty?

I. Przede wszystkim, należy zdać sobie sprawę z faktu, że „skąpy dwa razy traci”. Pokusa zatrudnienia najtańszych pracowników, którzy stworzą program w dość krótkim czasie, może dać efekt odwrotny od zamierzonego. Jeżeli wyprodukowana aplikacja nie będzie spełniać podstawowych standardów, najpewniej trzeba będzie ją poprawiać, co tylko podniesie końcowe koszty produkcji.

II. Elastyczność – to słowo klucz. Tworzenie kompletnej, ale dość skomplikowanej, aplikacji, może być ryzykowne. Lepiej rozłożyć projekt na kilka etapów. Aplikacja mobilna może być rozwijana z czasem. Kolejne jej wersje, mogą przynosić nowe funkcje czy poszerzone możliwości – wszystko w zależności od jej sukcesów na rynku i przynoszonych dochodów. Elastyczne powinno też być planowanie wydatków. Dobrze opracowany budżet projektu powinien zostać podzielony na kilka etapów, w zależności od poziomu obciążenia finansowego. W początkowym i końcowym etapie produkcji można przeznaczać mniejsze kwoty na analizę projektu, jego zarządzanie czy też testowanie gotowego produktu. Natomiast w środku produkcji, gdy cały zespół jest mocno zaangażowany, miesięczny limit wydatków może być zwiększony.

III. Na proces tworzenia aplikacji wpływa wiele czynników, które mogą zmieniać się w trakcie jej produkcji. Dlatego należy planować z wyprzedzeniem i próbować uwzględnić w tych planach możliwe zmiany. Dobrym rozwiązaniem są inwestycje w dokumentację projektu (np. specyfikacja wymagań klientów, komentarze użytkowników), która może pomóc w obniżeniu kosztów produkcji.

Szukaj wiarygodnych partnerów

Należy pamiętać, że wyżej opisane wydatki, nie są jedynymi, jakie musi dziś ponieść autor aplikacji mobilnej. Po etapie produkcji i rynkowej premierze rozpoczyna się kolejna faza: utrzymywania i rozwoju aplikacji. Z tego też powodu należy wybierać takich partnerów biznesowych, którzy zapewniają możliwość owocnej współpracy w dłuższej perspektywie czasowej. Ich profesjonalizm i wiarygodność to niezbędny element sukcesu rynkowego.

Źródło:
http://mobidev.biz/blog/how_much_your_mobile_app_costs


  
  
. .

  • Mam pytanie czy cena jest jedynym parametrem dla którego powinniśmy optymalizować wszelkie wydatki marketingowe? Z mojej perspektywy kluczem jest skupienie się na realizacji celów a nie obniżaniu kosztów. Szczególnie przy tak zwanym pierwszym zakupie. Obniżanie kosztów wprowadza się na etapie istniejących, ugruntowanych produktów ze stabilnym wzrostem. Ograniczenie kosztów w pierwszym etapie może być przyczyną niezrealizowania celu i porażki biznesowej. Sugeruję więcej uwagi skierować na celu biznesowym a nie na oszczędności na tym etapie.