„Internet wszystkiego”, czyli jak wykorzystać NFC i aplikacje mobilne do promocji wina?

Twórcy nowych technologii najwyraźniej nie poprzestaną na podpinaniu do Internetu naszych pralek i lodówek. Na świecie od dłuższego czasu rozwijają się już bowiem projekty podłączenia do sieci całego ludzkiego dorobku, w tym i produktów spożywczych. A staje się to możliwe między innymi dzięki drukowaniu elektronicznych etykiet i opakowań. Takie rozwiązanie w ramach kampanii promocyjnej wykorzystała hiszpańska marka wina Barbadillo.

„Połączone butelki”

Na 126 tysiącach butelek wina Castillo de San Diego znalazły się elektroniczne etykiety z NFC. Wykorzystują one technologię SpeedTap opracowaną przez producenta inteligentnych opakowań ThinFilm. Specjalne opakowania trunków są częścią promocji Dando en el Blanco na terenie Hiszpanii, w ramach której klienci marki Barbadillo mogą wygrać nagrody pieniężne. Szersze informacje na temat akcji wyświetlą się na smartfonie z NFC kiedy przyłoży się go do objętej promocją butelki wina. Aby wziąć udział w konkursie wystarczy natomiast wpisać i przesłać przez smartfon kod zapisany na korku wyjętym z butelki, swoje imię oraz parę innych informacji.

Inteligentne opakowania to nic nowego, ale ich technologia wciąż się rozwija

Inteligentne opakowania w żadnym razie nie są nowym pomysłem. Jednym z pierwszych rozwiązań upraszczających zakupy były przecież kody kreskowe. Nowoczesne etykiety mogą dostarczać też jednak wiele innych cyfrowych danych. w Różnią się z kolei technologią, która służy do ich przekazywania.

Jak to działa?

Sposób funkcjonowania technologii SpeedTap™, którą wykorzystano w promocji Barbadillo, jest dosyć zbliżony do tego, który znamy z kart płatniczych i terminali zbliżeniowych NFC. Każda promocyjna butelka wina, podobnie jak karta płatnicza, posiada bowiem swoje ID zapisane w etykietkowym chipie. Jest on powiązany z danymi zawartymi w cyfrowej platformie-chmurze CNECT™. Kiedy telefon odczytuje ID z opakowania poprzez łączność NFC, na smartfon pobierane są odpowiednie informacje z chmury, spersonalizowane dodatkowo np. na podstawie lokalizacji i profilu użytkownika.

Dlaczego nie QR?

Dlaczego jednak nie przeprowadzać takich promocji z wykorzystaniem mniej skomplikowanych kodów kreskowych? Technologia NFC umożliwia szybkie, około 1-sekundowe przejście przez cały proces pozyskania informacji (szybsze niż w przypadku kodów QR, które należy zeskanować przez aplikację). W dodatku ID w wersji NFC są praktycznie nie do podrobienia, w przeciwieństwie do graficznych kodów 2D (np. QR). Wadą tego rozwiązania jest zapewne jego cena oraz dostępność. Druk kodu QR na etykietce to w miarę prosta sprawa. Drukowanie elektronicznej etykiety z danymi w chmurze to już rzecz bardziej złożona. Zapewne dlatego firma ThinFilm zachęca do skorzystania ze swoich kompleksowych usług.

Barbadillo nie pierwszy raz korzystało z NFC

W przeszłości marka Barbadillo korzystała już z technologii etykiet elektronicznych OpenSense™ w limitowanej serii wina Versos 1891 ultra-premium sherry. W tamtym przypadku etykiety służyły jednak jako zabezpieczenie zawartości butelki (przesyłały informację o jej otwarciu) oraz jako gwarancja jej autentyczności. Można było ją zweryfikować przez aplikację mobilną.

Producent inteligentnych opakowań ThinFilm przekonuje, że technologia etykietkowego NFC w połączeniu ze smartfonem angażuje klientów i pozwala na interakcję między nim a producentem. Firmy korzystające z tego rozwiązania uzyskują też możliwość zdalnego monitorowania, optymalizowania i zarządzania swoimi produktami przez Internet. ThinFilm wymienia też korzyści z perspektywy klienta, którymi są m.in. dostęp do promocji, potencjalna integracja NFC z cyfrowymi listami zakupowymi lub zwykłe pozyskiwanie informacji na temat produktu.

Z technologii inteligentnych etykiet NFC korzystają już z resztą nie tylko producenci alkoholi, ale też napojów puszkowanych, oliwy z oliwek, toreb a także sprzedawcy diamentów.

Via:

mobilemarketingmagazine.com

Źródło:

thinfilm.no/


  
  
. .