Mikowska i Wesołowski w raporcie: mobile commerce w Polsce istnieje!

okladka_raport_mcommerce2013

Wczoraj Monika Mikowska opublikowała na swoim blogu jestem.mobi bardzo obszerny raport na temat mobile commerce w Polsce. Niedawno pisaliśmy w naszym serwisie o raporcie nt. m-commerce, jaki przygotował serwis mGenerator.pl, tym razem porcja wiedzy od duetu Mikowska & Wesołowski, którzy wspólnie stworzyli raport o wiele obszerniejszy (aż 146 stron!). Raport nie powiela powiedzianych już informacji, albowiem o ile poprzedni raport od mGenerator.pl kierował się przede wszystkim danymi zebranymi od właścicieli sklepów internetowych, o tyle raport Mikowskiej i Wesołowskiego łączy opinie ekspertów z danymi zebranymi pośród klientów, a nie właścicieli.

Jak pisze Mikowska, ich celem było opracowanie raportu, który zaprzeczy pogłoskom, wg których mobile commerce w Polsce jeszcze nie istnieje. W publikacji znajdują się także informacje, które mogą pomóc firmom odnaleźć się w tej dziedzinie. „Raport mobile commerce w Polsce 2013” to więc nie tylko raport, ale i podręcznik dla właścicieli firm, którzy planują wdrożyć m-commerce do swoich sklepów.

Raport zawiera aż 13 rozdziałów, w których znajdziemy statystyki, fakty, wiedzę praktyczną, a także porady i inspiracje dotyczące rozwiązań mobilnych w biznesie. Rozdziały poświęcone są płatnościom mobilnym, tablet commerce, RWD i wielu innym zagadnieniom z tego obszaru.

1. Kim jest m-konsument?

W tym rozdziale przedstawiona jest  historia e-commerce i samego m-commerce. Czego konsumenci oczekiwali kilka lat temu, a czego  oczekują dzisiaj i gdzie właściwie należy umiejscowić m-commerce? Wesołowski podkreśla, że aby m-commerce było działaniem efektywnym, należy ciągle mieć na uwadze klienta i 4 zasady: klient kupuje oczami, klient kupuje emocje, klient kupuje, bo szuka oraz klient zmiennym jest.

2. Polski m-commerce w liczbach

Rozdział zawiera przede wszystkim statystyki i dane liczbowe, a przygotowany został we współpracy z TNS Polska na podstawie danych z raportu Mobile Life 2013. Okazuje się, iż Polacy ciągle pozostają sceptyczni wobec zakupów mobilnych. Dokonuje ich tylko 3% osób (nawet po zawężeniu tej grupy jedynie do internautów, nadal jest to zaledwie 7%). Z płatności mobilnych korzysta zaledwie 5%. Poruszony został także temat showroomingu, który polega na przeglądaniu oferty danego sklepu, a następnie dokonania zakupu w innym miejscu. Okazuje się również, iż często decyzję o zakupie podejmujemy przeglądając oferty na smartfonie, ale zakupu dokonujemy na komputerach.

3. Analiza stanu obecnego polskiego m-commerce

Okazuje się iż spośród 100 najpopularniejszych e-sklepów, jedynie 15 z nich posiada serwis zoptymalizowany pod urządzenia mobilne, a 10 e-sklepów – aplikację mobilną, spośród czego 2 nie służą sprzedaży. W rozdziale wyróżniono najczęściej popełniane błędy m-commerce: błędy produkcji, błędy założeń i błędy biznesowe.

4. Przegląd ofert dostawców oprogramowania m-commerce

Jak sama nazwa wskazuje, w rozdziale zostały zestawione ze sobą firmy deweloperskie, które oferują rozwiązania na urządzenia mobilne. Przydatne dla osób stawiających pierwsze kroki w tej dziedzinie.

5. Płatności mobilne w Polsce

Płatności mobilne mogą wydawać się sprawą drugorzędną, ale prawda jest taka, że nieraz są one ważniejsze od samej mobilnej strony sklepu, albowiem bez nich zakupy mobilne byłyby w zasadzie niemożliwe, a z pewnością o wiele bardziej utrudnione. Oczywistym jest, iż prostota zapłaty za zakupiony przedmiot zachęca do jego zakupu. W tym rozdziale znajdziemy wypowiedzi ekspertów z tego zakresu, przedstawicieli takich firm jak PayLane czy PayU SA, a także ekspertów ds. bankowości elektronicznej banków PKO czy ING.

6. Tablet commerce

M-commerce w Polsce póki co powinien raczej nosić miano t-commerce, czyli tablet commerce. Odsetek sprzedaży z poziomów telefonów komórkowych jest nadal bardzo niski i w dziedzinie zakupów, tablety wyprzedzają smartfony. Przyczyną takiej sytuacji może być niedostosowanie stron większości sklepów do małych wyświetlaczy telefonów. Szacuje się, że 1.1 miliona Polaków posiada tablet, z 10% z nich dokonuje za jego pośrednictwem zakupów.

7. 10 wskazówek dla dobrego m-commerce

Ten rozdział to w zasadzie niezbędnik dla każdego, kto chce w swoim sklepie wprowadzić m-commerce. 10 trafnych i pomocnych wskazówek z tej dziedziny, które pomogą właścicielom firm wdrożyć systemy mobilne do swoich sklepów.

8. Aplikacje mobilne dla sklepów internetowych – tak czy nie? oraz 9. RWD dla sklepów internetowych – tak czy nie?

Rozdziały pomogą w odpowiedzeniu sobie na podstawowe pytanie – strona mobilna czy aplikacja? Przed tym dylematem staje każdy u początku swojej „przygody” z m-commerce, dlatego warto rozważyć wszystkie „za” i „przeciw” każdej z możliwych opcji.

10. Case studies

Ten rozdział to zbiór 14 case studies, które pozwolą na przykładzie innych firm zbudować własną strategię m-commerce. Dzięki tym studiom przypadku możemy zarówno czerpać inspiracje od najlepszych, jak i uczyć się na błędach innych. Co ciekawe, najczęściej pobieraną przez Polaków aplikacją okazuje się właśnie aplikacja m-commerce’owa, a mianowicie aplikacja Allegro. W rozdziale znajdują się case studies firm takich jak właśnie Allegro, eButik.pl, Answear.com, Ceneo.pl, Pizzaportal.pl czy aplikacja mobilna Multikina czy Payback.

11. Wizytówki polskich firm wspierających m-commerce

Rozdział raczej nie wymaga komentarza – jeśli szukasz pomocy w zakresie m-commerce, zajrzyj tutaj.

12. Quo vadis nowe commerce?

Ten rozdział to nic innego jak rozważanie tego, co w dziedzinie m-commerce dopiero przed nami. Wizje dotyczące przyszłości snuje Wesołowski.

13. Lista publikacji nt. polskiego m-commerce

Ostatni rozdział to odwołanie do dwóch innych publikacji traktujących o m-commerce w Polsce. Pierwsza z nich to opisany już przez nas raport mGenerator.pl, drugi natomiast to raport „Zakupy na iPadzie” przygotowany przez firmę Simply User.

Raport do pobrania w całości formacie .pdf znajdziecie na tej stronie: http://jestem.mobi/2013/09/raport-mobile-commerce-w-polsce-2013/.


  
  
. .