„Mobilne komunikatory stały się hubem aktywności społecznych. Służą do nowych zadań, daleko wykraczających poza pierwotną funkcję czatowania ze znajomymi” – 3 pytania do Moniki Mikowskiej, prelegentki #MTC2016

monika

Na niewiele ponad tydzień przed konferencją Mobile Trends Conference 2016, 3 pytania do prelegentki kierujemy do Moniki Mikowskiej, stałej twarzy w obsadzie prelegentów MTC. Monika jest specjalistką ds. mobile UX design – to współwłaścicielka agencji mobee dick, zajmującej się projektowaniem rozwiązań internetowych i mobilnych, a także autorka popularnego bloga jestem.mobi. W wywiadzie pokazuje, że rok 2015 obfitował w kilka istotnych, choć nie ewidentnych zmian w branży mobilnej, jak i w wiele wartych uwagi kampanii marketingu mobilnego.

Jakie największe zmiany w branży mobilnej przyniósł ze sobą rok 2015?

  • ”Video became mobile-first”. Spodziewaliśmy się i zapowiadaliśmy, że tak będzie. A stało się tak przede wszystkim dzięki upowszechnieniu live video streaming. Upowszechniły się również nowe formaty: short video, vertical video i 360-degree video.
  • Wirtualna rzeczywistość (VR) trafiła pod strzechy. I choćby dzięki Google Cardboard za niewielkie pieniądze staje się dostępna dla każdego z nas.
  • Niesamowicie szybko rośnie grupa mobile-only, czyli grupa użytkowników, którzy z danego produktu czy usługi korzystają wyłącznie z poziomu swojego smartfona. Inspiratorem naszej branży jest Facebook, którego już 51,7% użytkowników korzysta z niego WYŁĄCZNIE mobilnie. Ponad połowa! WOW.
  • Nowym medium stają się… notyfikacje pochodzące z aplikacji mobilnych. Dowodem na to niech będą słowa szefa nowej aplikacji Notify: „People have different ways they want to consume information. Search is one way. Social is another way. And we think push notifications might be yet another.”
  • Mobilne komunikatory takie jak Messenger, WhatsApp, WeChat stały się hubem aktywności społecznych. Z ich poziomu można zamawiać taksówki, płacić za różne usługi, itd. Służą do nowych zadań, daleko wykraczających poza pierwotną funkcję czatowania ze znajomymi.
  • Zakupy w mobile upowszechniają się za sprawą… mediów społecznościowych. Gdy do Facebooka, Instagrama, czy Pinteresta wprowadzony przyciski „BUY” doznaliśmy olśnienia, jak szybko z poziomu urządzenia mobilnego można zrealizować zakup i przestać ubolewać nad słabymi wskaźnikami konwersji z tego kanału.
  • Sztuczna inteligencja śmiało wkroczyła również do świata mobilnego. W tym obszarze rok 2016 będzie szczególnie ciekawy…

Jeśli macie ochotę zgłębić powyższe tematy, to polecam zajrzeć do mojej prezentacji, w której zebrałam najważniejsze wydarzenia ze świata z roku 2015:

Czy któraś z kampanii z wykorzystaniem marketingu mobilnego wyjątkowo zapadła Ci w pamięć jako najlepsza, najsłabsza lub po prostu najbardziej oryginalna? Która?

W pamięć zapadło mi aż 30 kampanii z zeszłego roku. Czy mogę ponownie wyręczyć się prezentacją, która zaprezentuje je lepiej niż jakikolwiek opis słowny? 🙂 Zobaczcie, proszę:

Które z nich są według mnie najciekawsze? Szczególną uwagę zwracam na kampanie wpisujące się w następujące trendy:

  • wykorzystanie istniejących aplikacji mobilnych, które od dawna są na naszych telefonach (zob. realizacje z pogranicza sportu na pierwszych slajdach prezentacji),
  • wykorzystywanie technologii na potrzeby ratowania zdrowia (np. Look At Me app, czy The Next Photo),
  • czy wreszcie i po prostu przekraczanie oczekiwań zwykłych ludzi (Upgrade Challenge, Sunday Grannies).

Wygłosisz prelekcje na Mobile Trends Conference 2016. O czym będą Twoje wystąpienia?

Będę miała dwa wystąpienia na MTC. Pierwsze, podczas pierwszego dnia (Business Day) będzie nosić tytuł “Przyszłość aplikacji mobilnych”. Opowiem o tym, jak zmienia się podejście ludzi do korzystania z aplikacji mobilnych. Pokażę najnowsze trendy, które zauważyłam na rynku m.in. zorientowanie na kontekst, wykorzystanie sztucznej inteligencji, zwrot koncepcji “the great unbundling” w stronę “one app to rule them all” czy też roli push notyfikacji jako medium samego w sobie. Obiecuję wiele inspiracji. Tradycyjnie przemycę też kilka praktycznych porad do wykorzystania od zaraz.

Drugie wystąpienie, podczas drugiego dnia konferencji, odbędzie się w dynamicznym bloku case studies. Prelekcja nosi tytuł “Jak NIE powstała aplikacja mobilna dla Press Service Monitoring Mediów?”. Temat dość karkołomny, bo w 10 minut chcę udowodnić, że z jednej strony nasz klient nie jest “oldschoolowcem” i bez powodu nie wycofał się z pomysłu na zrobienie aplikacji, a z drugiej – my jako agencja nie poszliśmy na łatwiznę, bo przecież każdemu łatwiej jest doradzić, by „nie robić nic”, niż się wysilić się nad zrobieniem czegoś, a tym bardziej wybitnej aplikacji. Celem tej prelekcji jest przekonanie publiczności, że przed zrobieniem aplikacji warto realizować badania z grupą docelową i bardzo dokładnie analizować istniejącą strategię biznesową klienta.


  
  
. .