Raport: Marketing Mobilny w Polsce – aż 74% Polaków w wieku 15-19 lat posiada smartfon

Zrzut ekranu 2014-02-04 13.35.30

W poprzednim artykule dotyczącym raportu „Marketing Mobilny w Polsce”, autorstwa Moniki Mikowskiej z bloga jestem.mobi, pisaliśmy o najważniejszych wydarzeniach roku 2013, jakie miały wpływ na rozwój branży mobilnej. W tym artykule zebraliśmy dla Was najistotniejsze informacje dotyczące smartfonizacji Polaków oraz kilka słów na temat mobilnych case studies.

Trzeci rozdział raportu „Marketing Mobilny w Polsce” poświęcony jest smartfonizacji Polaków. Rozdział powstał we współpracy z TNS Polska. W 2013 roku penetracja smartfonów w Polsce wynosiła 33% (na styczeń 2014 wynosi 44%), jednak Polacy nie zawsze świadomi są posiadania smartfona. W 2012 aż 64% Polaków nie było świadomych faktu, iż ich telefon w istocie jest smartfonem. W roku 2013 liczba ta wynosiła już mniej – 42%, 2014 – to 7 proc.. Rozdział wzbogacony jest zwizualizowaniem danych na wykresach, dzięki którym możemy m.in. zobaczyć, jak pod kątem mobilności Polska prezentuje się na tle Europy. Polska plasuje się na średnim poziomie, jeśli chodzi o tempo smartfonizacji. Podobnie jest w przypadku penetracji tabletów, gdzie również przypada nam miejsce „średniaków”. Na podstawie zebranych w styczniu 2014 roku danych widać też wyraźnie, że im młodszy wiek, tym większa penetracja smartfonów. Aż 74% Polaków w wieku 15-19 lat posiada smartfon, za to dla przedziału wiekowego 50-59 lat liczba ta spada do 28%. Zaledwie 9% Polaków w wieku 60+ posiada smartfon.

Zrzut ekranu 2014-02-04 13.36.38

W raporcie znajdziemy również wykresy, z których dowiemy się ile Polaków i w jaki sposób korzysta ze smartfonów, z samych aplikacji mobilnych czy z QR kodów. Osoby posiadające smartfon, potrafią wykorzystać jego potencjał i korzystają z wielu funkcjonalności takiego urządzenia. Z aplikacji mobilnych najczęściej korzystają osoby młode. Dla osób powyżej 41 roku życia więcej deklaruje chęć korzystania z aplikacji, niż faktyczne korzystanie. W ostatniej kwestii – QR kodów – bardzo niewiele osób okazuje się z nich korzystać (największy odsetek to 7% w grupie wiekowej 16-21), ale część wyraża chęć korzystania z nich w przyszłości. Zdecydowana większość Polaków korzysta jednak z telefonów w celu robienia zdjęć, całkiem duży odsetek korzysta również z mobilnych przeglądarek internetowych. Znajdziemy tutaj też trochę więcej szczegółów dotyczących użytkowania bankowości i płatności mobilnych przez Polaków. Niestety, jeśli chodzi o bankowość i płatności mobilne, znajdujemy się w tyle za Europą. 12% Polaków korzysta z bankowości mobilnej, 5% z płatności mobilnych. Dla Europy liczby te wynoszą odpowiednio 25% i 16%. Zdecydowanie wyprzedzają nas Czesi, Słowacy czy Hiszpanie. Królestwem bankowości mobilnej jest Korea Południowa, gdzie 75% użytkowników korzysta z bankowości mobilnej. Ostatnia część tego rozdziału bada komunikowanie się za pomocą smartfona. Okazuje się, iż 66% Polaków ciągle wierna jest SMS-om, a jedynie 34% korzysta z komunikatorów internetowych.

Zrzut ekranu 2014-02-04 13.36.54

Rozdział czwarty publikacji poświęcony jest case studies. Wśród analizowanych przypadków znajduje się kilka nagrodzonych podczas tegorocznej edycji Mobile Trends Awards: zwycięska aplikacja The Most Wanted App i kampania Durex w aplikacji Listonic, a także aplikacje nominowane do nagrody Mobile Trends Awards: gra Kapsel Run, kampania Uśmiechnięte Pomniki, gra Poczuj Chemię. Oprócz tego znalazły się tutaj przypadki takie jak: ING BankMobile, PAYBACK, Kubuś, Gra o Tron i wiele innych. Każde case studies przygotowane jest w sposób rzetelny i zawiera m.in. opis projektu, jego cel, grupy docelowe, wyniki – wszystko dostosowane tak, aby jak najlepiej zobrazować daną aplikację czy kampanię i móc czerpać z niej wartościową wiedzę.

Zrzut ekranu 2014-02-04 13.37.27

W ostatnim rozdziale Mikowska zawarła wskazówki na rok 2014. Zwraca ona szczególną uwagę na takie trendy jak Mobile Sync, czyli synchronizację treści, Bluetooth Low Energy, Content Mobile Marketing czy Real Time Marketing. Ponadto autorka radzi, aby nie bać się działać w istniejących już aplikacjach mobilnych, zamiast być może zbędnie tracić środki na tworzenie własnych.

Raport „Marketing Mobilny w Polsce” jest naprawdę obszerny, ale przy tym nie przytłaczający, a czytanie go nie nudzi czytelnika. Dobra strona wizualna sprawia, iż czytanie staje się przyjemne. Na zdecydowany plus działa też brak „lania wody” – każde zagadnienie opracowane jest przeważnie na jednej stronie raportu, bez zbędnego rozwodzenia się. Mnóstwo eksperckich opinii i komentarzy, wiele case studies, fakty i wskazówki – wszystko to zawarte w jednym raporcie sprawia, że na pewno warto po niego sięgnąć.

Pełny raport znajdziecie tutaj: http://jestem.mobi/2014/02/nowy-raport-marketing-mobilny-w-polsce-2013-2014/

infografika_smartfonizacja2014_jestemmobi_TNS


  
  
. .