Raport: Marketing Mobilny w Polsce i na świecie – najważniejsze wydarzenia roku 2013

okladka

Monika Mikowska, autorka bloga jestem.mobi opublikowała właśnie raport „Marketing Mobilny w Polsce”, podsumowujący ubiegły rok 2013 i szykujący nas na to, co może wydarzyć się w roku 2014. Raport zawiera aż 123 strony i pełno w nim nie tylko suchej teorii, ale i rzetelnych case studies.

Raport, jak pisze autorka we wstępie do publikacji, to przede wszystkim solidne podsumowanie roku zeszłego i wskazówki na rok bieżący. Ponieważ jest to już druga edycja raportu, daje on perspektywę na zmiany w marketingu mobilny, nie tylko na przestrzeni ubiegłego roku, ale minionych dwóch lat. Przygotowaliśmy dla Was dwa artykuły, z których dowiecie się więcej na temat raportu. W tym artykule chcemy skupić się na wydarzeniach ze świata i z Polski, które w znaczący sposób wpłynęły na rozwój branży mobilnej. O zdecydowanej większości z nich mogliście już przeczytać na łamach naszego portalu MobileTrends.pl.

Mikowska wyróżniła 15 najważniejszych wydarzeń ze świata, które wpłynęły na rynek mobilny i o których było naprawdę głośno. W raporcie znajdziemy krótki opis każdego wydarzenia oraz komentarz ekspertów.

Autorka wybrała wydarzenia, które obiły się głośnym echem w mediach, takie jak premiera iOS7, Android KitKat czy zakup Nokii przez Microsoft. Wymienia również nowe urządzenia Samsunga, Nexusa czy modułowy telefon Motoroli, które sprawiają, iż smartfony ciągle są doskonalone i jeszcze wiele w tej dziedzinie może się wydarzyć. Rok 2013 w niezaprzeczalny sposób należał także do wearable devices, takich jak smartzegarki czy Google Glass, które mogliście przetestować podczas Mobile Trends Conference. Mikowska wymienia także wydarzenia pozornie ciche, które powoli ewoluowały w roku 2013. Mowa tutaj m.in. o ukonstytuowaniu flat design, ogromnej popularności komunikatorów internetowych jak WeChat czy też o mini-filmach, które podbiły sieć, a wszystko to za sprawą twitterowego Vine czy możliwości nagrywania filmów w aplikacji Instagram. W znaczny sposób na marketing mobilny wpłynęło także Google, które przestało pozycjonować strony niemobilne, niejako zmuszając właścicieli stron do dostosowania się do mobilnych wymogów, jeśli nadal chcą oni istnieć w sieci. Opór mobilności postawił Newsweek, który po krótkiej przerwie powrócił do papierowego wydania gazety i zaprzeczył w ten sposób mitowi o śmierci tradycyjnej prasy.

Zrzut ekranu 2014-02-04 13.07.24

W drugim rozdziale Mikowska pisze o wydarzeniach z terenu Polski, które wpłynęły branżę mobilną. Tutaj jej podejście jest nieco bardziej analityczne, niż dotyczące poszczególnych wydarzeń. Na samym początku autorka zwraca uwagę na największą dynamikę wzrostu w 2013 roku w porównaniu do lat poprzednich. W Polsce nastąpił zdecydowany wzrost świadomości i konsumpcji treści przez użytkowników w kanałach mobilnych. O wzroście popularności urządzeń mobilnych w Polsce świadczą takie fakty jak np. poświęcanie całych spotów reklamowych aplikacjom mobilnym, to, że aplikacja Allegro przekroczyła liczbę 3 mln pobrań, stając się najpopularniejszą aplikacją mobilną czy wzrost sprzedaży tabletów, która jest tak wysoka, jak nigdy dotąd. Również ruch z urządzeń mobilnych w Polsce przekroczył 10%. W Polsce coraz większe zaufanie użytkowników zyskują płatności mobilne, które umożliwiło IKO czy Biedronka w swoich sklepach. Na uwagę zasługuje też kampania sklepu Frisco.pl, dzięki któremu w warszawskim metrze, korzystając z kodów kresowych umieszczonych na billboardach i ze specjalnej aplikacji, można było dokonywać zakupów spożywczych z użyciem smartfona, przy czym Frisco.pl mocno inspirowało się działaniami koreańskiego Tesco. Takie działanie zwróciło jednak uwagę na możliwości, jakie przed klientami otwiera m-commerce. Również polski produkt, jakim jest DICE+ – kostka do gry zintegrowana z urządzeniami mobilnymi – odniósł ogromny sukces, o czym może świadczyć sam fakt, iż zaczęto sprzedawać go w sklepie Apple.

Zrzut ekranu 2014-02-04 13.08.09

Takie wiadomości napawają nadzieją na następne lata. Branża rozwija się i ciągle ewoluuje w nowych kierunkach, niosąc ze sobą coraz to nowe urządzenia i pomysły na ich wykorzystanie.

Zapraszamy jutro do przeczytania drugiej części artykułu o raporcie „Marketing Mobilny w Polsce”, w którym znajdziecie informacje o smartfonizacji Polaków oraz o wybranych przez Mikowską case studies.

Pełny raport znajdziecie tutaj: http://jestem.mobi/2014/02/nowy-raport-marketing-mobilny-w-polsce-2013-2014/


  
  
. .