Raport: Marketing Mobilny w Polsce i na świecie – najważniejsze wydarzenia roku 2013

okladka

Monika Mikowska, autorka bloga jestem.mobi opublikowała właśnie raport „Marketing Mobilny w Polsce”, podsumowujący ubiegły rok 2013 i szykujący nas na to, co może wydarzyć się w roku 2014. Raport zawiera aż 123 strony i pełno w nim nie tylko suchej teorii, ale i rzetelnych case studies.

Raport, jak pisze autorka we wstępie do publikacji, to przede wszystkim solidne podsumowanie roku zeszłego i wskazówki na rok bieżący. Ponieważ jest to już druga edycja raportu, daje on perspektywę na zmiany w marketingu mobilny, nie tylko na przestrzeni ubiegłego roku, ale minionych dwóch lat. Przygotowaliśmy dla Was dwa artykuły, z których dowiecie się więcej na temat raportu. W tym artykule chcemy skupić się na wydarzeniach ze świata i z Polski, które w znaczący sposób wpłynęły na rozwój branży mobilnej. O zdecydowanej większości z nich mogliście już przeczytać na łamach naszego portalu MobileTrends.pl.

Mikowska wyróżniła 15 najważniejszych wydarzeń ze świata, które wpłynęły na rynek mobilny i o których było naprawdę głośno. W raporcie znajdziemy krótki opis każdego wydarzenia oraz komentarz ekspertów.

Autorka wybrała wydarzenia, które obiły się głośnym echem w mediach, takie jak premiera iOS7, Android KitKat czy zakup Nokii przez Microsoft. Wymienia również nowe urządzenia Samsunga, Nexusa czy modułowy telefon Motoroli, które sprawiają, iż smartfony ciągle są doskonalone i jeszcze wiele w tej dziedzinie może się wydarzyć. Rok 2013 w niezaprzeczalny sposób należał także do wearable devices, takich jak smartzegarki czy Google Glass, które mogliście przetestować podczas Mobile Trends Conference. Mikowska wymienia także wydarzenia pozornie ciche, które powoli ewoluowały w roku 2013. Mowa tutaj m.in. o ukonstytuowaniu flat design, ogromnej popularności komunikatorów internetowych jak WeChat czy też o mini-filmach, które podbiły sieć, a wszystko to za sprawą twitterowego Vine czy możliwości nagrywania filmów w aplikacji Instagram. W znaczny sposób na marketing mobilny wpłynęło także Google, które przestało pozycjonować strony niemobilne, niejako zmuszając właścicieli stron do dostosowania się do mobilnych wymogów, jeśli nadal chcą oni istnieć w sieci. Opór mobilności postawił Newsweek, który po krótkiej przerwie powrócił do papierowego wydania gazety i zaprzeczył w ten sposób mitowi o śmierci tradycyjnej prasy.

Zrzut ekranu 2014-02-04 13.07.24

W drugim rozdziale Mikowska pisze o wydarzeniach z terenu Polski, które wpłynęły branżę mobilną. Tutaj jej podejście jest nieco bardziej analityczne, niż dotyczące poszczególnych wydarzeń. Na samym początku autorka zwraca uwagę na największą dynamikę wzrostu w 2013 roku w porównaniu do lat poprzednich. W Polsce nastąpił zdecydowany wzrost świadomości i konsumpcji treści przez użytkowników w kanałach mobilnych. O wzroście popularności urządzeń mobilnych w Polsce świadczą takie fakty jak np. poświęcanie całych spotów reklamowych aplikacjom mobilnym, to, że aplikacja Allegro przekroczyła liczbę 3 mln pobrań, stając się najpopularniejszą aplikacją mobilną czy wzrost sprzedaży tabletów, która jest tak wysoka, jak nigdy dotąd. Również ruch z urządzeń mobilnych w Polsce przekroczył 10%. W Polsce coraz większe zaufanie użytkowników zyskują płatności mobilne, które umożliwiło IKO czy Biedronka w swoich sklepach. Na uwagę zasługuje też kampania sklepu Frisco.pl, dzięki któremu w warszawskim metrze, korzystając z kodów kresowych umieszczonych na billboardach i ze specjalnej aplikacji, można było dokonywać zakupów spożywczych z użyciem smartfona, przy czym Frisco.pl mocno inspirowało się działaniami koreańskiego Tesco. Takie działanie zwróciło jednak uwagę na możliwości, jakie przed klientami otwiera m-commerce. Również polski produkt, jakim jest DICE+ – kostka do gry zintegrowana z urządzeniami mobilnymi – odniósł ogromny sukces, o czym może świadczyć sam fakt, iż zaczęto sprzedawać go w sklepie Apple.

Zrzut ekranu 2014-02-04 13.08.09

Takie wiadomości napawają nadzieją na następne lata. Branża rozwija się i ciągle ewoluuje w nowych kierunkach, niosąc ze sobą coraz to nowe urządzenia i pomysły na ich wykorzystanie.

Zapraszamy jutro do przeczytania drugiej części artykułu o raporcie „Marketing Mobilny w Polsce”, w którym znajdziecie informacje o smartfonizacji Polaków oraz o wybranych przez Mikowską case studies.

Pełny raport znajdziecie tutaj: http://jestem.mobi/2014/02/nowy-raport-marketing-mobilny-w-polsce-2013-2014/


  
  
. .

  • Bardzo dziękuję za odautorskie streszczenie dwóch rozdziałów. Bardzo zgrabnie napisane. Pozwolę sobie dodać tylko jeden komentarz, że „na uwagę zasługuje kampania sklepu Frisco.pl” nie dlatego, że „można było dokonywać zakupów spożywczych z użyciem smartfona”, bo technologicznie wdrożenie trochę kulało. Medialnie – super realizacja, ale wybrakowana wdrożeniowo.