Raport POLSKA.JEST.MOBI 2018 już do pobrania!

Firma Mobee Dick, zajmująca się mobilnym UX, już po raz czwarty przygotowała raport poświęcony trendom i aktualnościom związanym z mobile w Polsce. Pomysłodawcą raportu POLSKA.JEST.MOBI jest stała prelegentka Mobile Trends Conference – Monika Mikowska. Co znajduje się w środku najnowszej publikacji? Przekonajcie się czytając jej krótkie streszczenie.

Raport POLSKA.JEST.MOBI 2018 składa się z trzech części, które zawierają:

  1. Aktualne dane o smartfonizacji w Polsce
  2. Statystyki dotyczące rozwiązań mobilnych kilkudziesięciu polskich firm
  3. Obraz trendów mobilnych w Polsce widziany okiem ekspertów i praktyków branży

Ilu Polaków posiada smartfony i ile czasu z nimi spędza? Jak wielu użytkowników płaci mobilnie? Jak miewa się polski m-commerce? To tylko parę pytań, które zadali sobie twórcy raportu.

Zapraszamy do zapoznania się z sześcioma, naszym zdaniem, najciekawszymi wnioskami publikacji. Większość statystyk w raporcie dotyczy roku 2017 (porównywanego do roku 2016).

1. Smartfonizacja lekko wyhamowuje, a tablety „wymierają”

Okazuje się, że między 2016 i 2017 rokiem o jedynie 2% wzrósł odsetek Polaków (powyżej 15 roku życia) posiadających smartfon (z 62% do 64%). We wcześniejszych latach przyrost ten był dużo bardziej zauważalny.

Według danych Kantar TNS, rośnie jednak intensywność wykorzystania kanału mobile. W ten sposób smartfony i tablety coraz częściej zastępują nam komputer przy załatwianiu różnych spraw. Możemy za ich pomocą zrobić przelew, zagrać w grę czy edytować dokument tekstowy.

Od jakiegoś czasu mówi się również o zmierzchu tabletów, który przejawia się chociażby w zawężającej się ofercie producentów tego typu sprzętu (na powierzchni utrzymuje się już chyba tylko Apple iPad). W 2017 roku w Polsce tablet posiadało już tylko 13% gospodarstw domowych, co oznacza obniżkę o 10% w porównaniu do 2016 roku.

 

2. Polacy spędzają przy smartfonach i tabletach ponad 2 godziny dziennie

O 3% zwiększył się natomiast udział smartfonów i tabletów w czasie spędzanym na urządzeniach podpiętych do internetu (do 46%). W tym względzie wciąż wygrywa jednak komputer, choć jego przewaga się zmniejsza (z 56% do 54%). Polska znajduje się tym samym na granicy bycia państwem „Multi-device PC centric” oraz „Multi-device mobile centric”. Przejście na ten drugi poziom, oznaczające wzrost czasu spędzanego na urządzeniach mobilnych ponad 50%, według twórców raportu powinno nastąpić w ciągu 2018 roku.

Prawie połowa (48%) Polaków deklaruje, że na urządzeniach mobilnych spędza ponad 2 godziny dziennie (średnia to 2 godziny 18 minut), około pół godziny dłużej niż w 2016 roku.

Z kolei 29% Polaków uważa, że używa swojego smartfona za dużo. Ponad połowa całkowicie sprzeciwia się „pomysłowi urządzeń połączonych z Internetem, monitorujących aktywności, nawet jeśli sprawiałyby, że życie byłoby dzięki temu łatwiejsze”.

Równocześnie 50% badanych zadeklarowała jednak, że wolałaby mieć dostęp do usług instytucji państwowych online np. poprzez strony internetowe lub aplikacje. Ministerstwo cyfryzacji powinno mieć to na szczególnym względzie.

3. Około 9% zakupów w Polsce dokonywane jest za pomocą smartfonu lub tabletu

Jeśli chodzi o zakupy online dokonywanie przez smartfon, najpopularniejsze kategorie to: telefonia komórkowa, używki, napoje alkoholowe. Ogólnie rzecz biorąc zakupów za pośrednictwem smartfona lub tabletu dokonuje około 9% Polaków (biorąc pod uwagę wszystkie transakcje – online i offline).

Polskich internautów, którzy kupują wyłącznie mobilnie jest już natomiast 23%. Tyle samo procent wszystkich Polaków chciałoby płacić za wszystko mobilnie, a 31% nie ma problemu z wykorzystaniem bota do obsługi klienta. W obu tych przypadkach kluczowe są zrozumienie klienta i dostosowanie oferty do jego potrzeb (w myśl powiedzenia „nic na siłę!”).

4. Przynajmniej raz w tygodniu z bankowości mobilnej korzysta 33% Polaków, a codziennie 19%

Liczba osób korzystających z bankowości mobilnej w 2017 zwiększyła się znacznie do 34% (z 25% w 2016 roku). Według deklaracji, codzienne używa jej 19% osób. Z kolei 13% Polaków płaci zbliżeniowo telefonem, a 10% aktywnie korzysta z systemu płatności BLIK.

W liczbie aktywnych w ciągu miesiąca użytkowników aplikacji banku (uwzględnionych w raporcie) wygrywa PKO Bank Polski (ponad 1 mln 280 tys. użytkowników). Na podium znalazły się także mBank (ponad 1 mln 58 tys. użytkowników) oraz ING Bank (ponad 867 tys. użytkowników), który z kolei pozostaje liderem pod względem aktywnych użytkowników mobilnego serwisu transakcyjnego (ponad 1 mln 461 tys.). Największym % użytkowników mobile-only może poszczycić się Bank Millenium (27%).

Pod względem miesięcznej liczby użytkowników aplikacji e-commerce (uwzględnionych w raporcie), bezwzględnym liderem pozostaje Rossman PL (4 mln zalogowanych użytkowników aplikacji). Drugie jest Allegro (1 mln 750 tys. zalogowanych użytkowników aplikacji), a trzecie Blix (ponad 911 tys. użytkowników).

5. Grupa wiekowa 35-45 niechętna płatnościom mobilnym, bo boi się o ich bezpieczeństwo

Specjalną część raportu na temat bankowości mobilnej poświęcono grupie wiekowej 35-45 lat. Okazuje się, że osoby w tym wieku nie są zbyt otwarte na płatności telefonem (jeszcze bardziej widać to na tle ogółu społeczeństwa). Mimo tych nieprzychylnych deklaracji, według deklaracji 4% tych użytkowników zapłaciło za ostatni zakup telefonem (więcej niż ogół społeczeństwa).

Prawie 1/5 badanych stwierdziła, że korzystanie z bankowości mobilnej „nie jest w pełni bezpieczne”, a 16% uznało, że „rozwiązania, z których już korzystają są wystarczające”.

Jak zauważają twórcy raportu, w przypadku przekonania grupy wiekowej 35-45 lat do bankowości mobilnej, kluczowe będzie więc pokonanie barier psychologicznych dotyczących bezpieczeństwa oraz pokazanie korzyści płynących z tych usług.

6. YouTube z największym zasięgiem wśród użytkowników telefonów i smartfonów z Androidem

W zasięgu aplikacji mobilnych na urządzeniach z Androidem nie zmieniło się wiele (dane pochodzą od Spicy Mobile). Apka YouTube swoim zasięgiem obejmuje 66,5% polskich użytkowników Androida. W dalszej kolejności uplasowały się: Messenger (43,22%), Facebook+lite (39,17%), Mapy Google (37,1%), Gmail (28,89%), OLX.pl – ogłoszenia lokalne (15,5%), Allegro (13,2%), WhatsApp Messenger (12,90%), Instagram (12,6%), Rossman.pl (11,9%), który zastąpił na tej pozycji Snapchata. Zauważalnym trendem, o którym warto wspomnieć w tym kontekście jest migracja użytkowników z aplikacji do przeglądarek mobilnych.

W raporcie: Opinie ekspertów o trendach na polskim rynku

W trzeciej części raportu przeczytacie opinie ekspertów i praktyków branży na temat trendów mobilnych w Polsce. Zadano im pytania dotyczące tematów takich jak:

  • m-banking,
  • płatności mobilne,
  • e-commerce i m-commerce,
  • rynek reklamy mobilnej w Polsce,
  • trendy rozwoju aplikacji mobilnych.

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółową treścią raportu, a szczególnie wypowiedziami ekspertów. Publikacja dostępna jest za darmo, w ramach modelu „PAY WITH A TWEET”.

Raport POLSKA.JEST.MOBI 2018 liczy sobie 101 stron, waży ok. 10MB. Został zrealizowany przez Mobee Dick z między innymi Kantar TNS (partner merytoryczny), PKO Bankiem Polski i Visa. Wydawcą raportu jest blog jestem.mobi..

Źródło: POLSKA.JEST.MOBI, jestem.mobi


  
  
. .