Raport: Prawie połowa polskich internautów robiących zakupy w sieci w 2017 roku dokonała ich przez smartfon

Dopiero co poruszaliśmy temat handlu internetowego przy okazji informacji o debacie ,,E−commerce for entrepreneurs”, którą Mobile Trends objęło swoim patronatem. Za sprawą Izby Gospodarki elektronicznej oraz instytutu badawczego Gemius czeka nas kolejny zastrzyk wiedzy na temat E-commerce. Do sieci trafił bowiem nowy raport dotyczący sytuacji tej branży Polsce.

Według raportu „E-commerce w Polsce 2017ponad połowa Polaków (54 procent), spośród 26,5 mln posiadających dostęp do Internetu, kupiło coś w sieci w 2017 roku (w polskich sklepach 53 procent, a w zagranicznych 16 procent). Były to osoby z wszystkich grup wiekowych, z różnym poziomem wykształcenia i dochodu na gospodarstwo domowe. Pojawiła się jednak lekka przewaga respondentów przed 50 rokiem życia, z wyższym wykształceniem i poziomem dochodów (od 5 do 10 tys. złotych). Najczęstszą przyczyną, dla której respondenci nie kupowali przez internet, był „preferowany fizyczny kontakt/możliwość obejrzenia produkty przed jego zakupem” (52 procent).

Dlaczego Polacy kupują w Internecie?

Jakie są największe zalety zakupów online, wymieniane przez polskich konsumentów? Numerem jeden jest ich całodobowa dostępność (wskazało na nią 82 procent osób). E-zakupy oceniane są także jako wygodne (44 procent) i nieskomplikowane (41 procent). Polacy zwracali też uwagę na to, że są one szybsze (39 procent) i tańsze (33 procent) niż te realizowane w zwykłych sklepach stacjonarnych. Preferowaną formą dostawy była najczęściej przesyłka kurierska (82 procent).

Co i w jaki sposób najczęściej trafia do cyfrowego koszyka?

Polacy bardzo dobrze orientują się w markach i stronach internetowych serwisów e-commerce. Tylko 17 procent nie było w stanie wymienić nazwy, którejś z nich, a najpopularniejszą było Allegro (71 procent wskazań) i Aliexpress spośród serwisów zagranicznych. Odzież, dodatki, akcesoria oraz książki, płyty, filmy to natomiast produkty, które najczęściej lądują w cyfrowych koszykach klientów (kupiło je 70% badanych). 

W tej kwestii istnieje pewna różnica między płciami. Kobiety chętniej kupują w sieci odzież, dodatki, akcesoria, obuwie, kosmetyki i perfumy, artykuły dziecięce, bilety czy meble. Mężczyźni częściej decydują się na zakup sprzętu RTV AGD, oprogramowania komputerowego, telefonów i akcesoriów telefonicznych czy samochodów.

Mobile bardziej popularny, ale multichaneling już niezbyt

Zaskakujący może wydawać się wybór urządzenia, na którym konsumenci najczęściej dokonywali zakupu. Okazał się nim bowiem laptop. Popularnością cieszą się też smartfony i tablety, z których korzystało kolejno 47 i 21 procent klientów (najczęściej osoby w wieku 15-25 lat). Praktycznie co druga osoba robiąca zakupy w sieci chociaż raz realizowała transakcję na smartfonie. Dla takich konsumentów problemem pozostają niewygodne formularze zakupowe i strony internetowe niedostosowane do urządzeń mobilnych.

Według badania niezbyt popularny okazuje się multichanneling, czyli np. rozpoczęcie zakupów na urządzeniu mobilnym i finalizacja transakcji na komputerze (zdarzyło się to tylko 36% respondentów). Częściej porównywali oni ceny produktu w sieci (za pomocą smartfona), w trakcie zakupów w sklepie tradycyjnym (robiło tak 43 procent internautów).

Sklepy internetowe z coraz większym zaufaniem klientów

Jak informuje Gemius, ocena bezpieczeństwa zakupów w Internecie była od zawsze jedną z najsłabszych statystyk. Obecnie procent respondentów postrzegających e-zakupy jako ryzykowne spadł jednak do 38 procent z 43 procent sprzed roku. Konsumenci czują się z nimi coraz bardziej komfortowo. Sytuację e-commerce w Polsce skomentował ekspert Gemiusa, Marek Molicki:

─ Wszystko dzieje się zgodnie z planem i przewidywaniami ─ liczba kupujących w internecie rośnie, tak jak wartość całego rynku. Zresztą dotyczy to nie tylko Polski, ale też innych krajów z naszego regionu. Dziś wartość rynku e-commerce w Polsce według różnych źródeł szacowana jest na 36-40 mld złotych i nikt nie ma wątpliwości, że będzie rosnąć. Czynników tego wzrostu jest sporo, ale wystarczy wymienić kilka. Po pierwsze, z każdym rokiem przybywa klientów, dla których zakupy online są zupełnie naturalne ─ to ci najmłodsi. Przybywa również tych, którzy przez lata przekonali się, że zakupy w sieci są bezpieczne ─ to kolei ci starsi.

Molicki zwrócił też uwagę na przyjaźniejsze podejście do klientów po stronie sprzedawców internetowych:

Po drugie, zakupy stają się coraz wygodniejsze i dostępniejsze ─ wielu sprzedawców zrozumiało, że bez mobile nie mają przyszłości, tak jak bez oferowania szybkiej dostawy i przyjaznej dla klientów polityki zwrotu towaru. Nie bez znaczenia jest również to, że sprzedawcy są coraz bardziej świadomi tego, jak skutecznie korzystać z danych oraz narzędzi zwiększających sprzedaż. Warto również zauważyć, że handel w sieci to nie tylko oferta dla klientów indywidualnych, ale również coraz istotniejsza rola handlu b2b.

Raport „E-commerce w Polsce 2017” liczy 220 stron. Powstał na bazie badania zrealizowanego w formie ankiety internetowej (CAWI) na próbie 1500 internautów. Dokument pokazuje jak Polacy kupują w sieci, dlaczego to robią (lub nie robią) i jak postrzegają e-zakupy.

Źródło:

www.gemius.pl


  
  
. .