Raport: Jaka przyszłość czeka mobilnych asystentów głosowych?

Interfejsy głosowe i tekstowe, związane z inteligentnymi asystentami w smartfonach i komputerach, powoli stają się kwestią równie istotną w branży mobile, co obsługiwane dotykowo interfejsy graficzne. Firma Verto Analytics przygotowała raport na ten temat, w którym przedstawiono ranking najpopularniejszych głosowych asystentów w USA oraz ich wpływ na zachowania konsumenckie.

Głosowych asystentów znajdziemy dziś na komputerach stacjonarnych (np. Cortana w Windows 10), na urządzeniach mobilnych (np. Siri od Apple) oraz w specjalnie opracowanych”głośniko-mikrofonach” takich jak Google Home czy Amazon Echo (czasem także w niektórych Smart TV). Raport Verto Analytics dotyczy głównie asystentów dostępnych lub obsługiwanych z poziomu smartfona. Materiał obejmuje roczny okres między majem 2016 roku i majem 2017 roku. Dane zbierano na reprezentatywnej próbie panelowej (liczącej 20 tys. Amerykanów) poprzez monitorowanie ich urządzeń mobilnych. Badano więc te same osoby, co w ostatnich badaniach na ten temat, by odkryć potencjalne zmiany w zachowaniach konsumentów. Według informacji z raportu, aplikacje oparte na zalążkach sztucznej inteligencji znajdowały się na 44% smartfonów w USA.

Asystenci w smartfonach trzymają rynek w garści, ale ich udziały maleją

Siri mimo stosunkowo dużego zapóźnienia w stosunku do najnowszych wirtualnych asystentów, takich jak Amazon Alexa czy Google Assistant, wciąż cieszy się popularnością w USA, a konkretnie 41,4 milionami aktywnych użytkowników każdego miesiąca. To wciąż najlepszy wynik, ale gorszy niż przed rokiem o 15%, co oznacza spadek o 7,3 mln użytkowników.  Zmniejszyło się także zaangażowanie aktywnych „userów”, z 21% do 11% (przez zaangażowanie rozumie się metrykę porównującą liczbę dziennych użytkowników asystenta do wszystkich, aktywnych w ciągu całego miesiąca). Mimo wszystko Siri tryumfuje pod względem czasu trwania sesji, który praktycznie niezmiennie wynosi średnio aż 3 minuty. Drugi w kolejności asystent, implementowany głównie w smartfonach Samsunga, S Voice, również zaliczył spadek liczby użytkowników, choć nie tak dotkliwy jak w przypadku Siri (z 24,8 mln do 23,3 mln „userów”). Zaangażowanie spadło natomiast z 18% do 14%.

Zapewne Siri pozostaje liderem głównie ze względu na swoją obecność we wszystkich iPhone’ach od wersji 4S wzwyż (a także w najnowszym Apple TV oraz na MacOS Sierra, a już niedługo w Apple HomePod). Prawdopodobnie to właśnie Siri w umysłach wielu użytkowników pełni również rolę synonimu „wirtualnego asystenta”. Samsung to z kolei lider wśród producentów smartfonów z Androidem (nie dziwi więc popularność jego asystenta – S Voice).

Rośnie popularność Amazon Echo i Cortany

W odwrotnej sytuacji znajduje się Amazon Alexa, której baza aktywnych w ciągu miesiąca użytkowników wzrosła o 325% (z 0,8 mln do 2,6 mln). Dwukrotnie poprawiło się też ich zaangażowanie, z 10% do 22%. Wzrost, spektakularny raczej pod względem procentów niż liczb, zaliczył asystent Microsoftu – Cortana (z 0,2 mln aktywnych użytkowników w ciągu miesiąca do 0,7 mln). Wrażenie robi jednak trzykrotnie większe niż przed rokiem zaangażowanie w wykorzystanie Cortany (z 19% do 60%).

Osoby starsze również korzystają z asystentów

Kobiety korzystały z inteligentnych asystentów nieco częściej niż mężczyźni stanowiąc 54% ogólnej bazy użytkowników w USA. Ciekawy wydaje się wysoki stopień adaptacji asystentów wśród osób starszych, w wieku 55+. Co jeszcze ciekawsze, zaawansowanym użytkownikiem, który spędza z aplikacjami/asystentami dwa razy więcej czasu niż zwykły użytkownik, okazuje się średnio kobieta w wieku około 52 lat, która około 1,5 godziny w miesiącu poświęca na korzystanie z aplikacji. Z asystentów korzystano najczęściej między godziną 10 rano a 13 po południu, a także między 14 i 19.

Popularność kontra powszechność

Liczba użytkowników aplikacji/asystentów utrzymuje się na podobnym poziomie (od 70 do prawie 90 mln), niestabilny okazuje się natomiast czas spędzany na korzystaniu z tego typu usług (w maju 2017 roku spadł do ok. 12 min. w miesiącu na każdego użytkownika, choć jeszcze w lutym wynosił ok. 30 minut).

Statystki dotyczące asystentów typowo mobilnych zdają się raczej słabnąć, na sile przybierają bardziej zaawansowani asystenci pokroju Google Home i Amazon Alexa, służący do zarządzania domem. Z czasem przekonamy się czy użytkowe AI zdobędzie rzeczywistą powszechność wykorzystania czy też jedynie popularność w internetowych nagłówkach.

Via:

techcrunch.com

Źródło:

www.vertoanalytics.com

www.vertoanalytics.com/personal-assistant-apps-shaping-digital-consumer-habits


  
  
. .