Rola branży mobile w e-commerce marketingu

W rzeczywistości, w której nowe technologie dominują w wielu sferach naszego życia, konsumenci oczekują szybkich i prostych rozwiązań jeżeli chodzi o codzienne czynności. Poczynając od zamówienia taksówki, przez zamówienie obiadu po szybkie transakcje bankowe. Tak naprawdę rozwiązania mobilne z roku na rok coraz bardziej rosną w siłę, a wzrost ich znaczenia widać w najszybciej rozwijającym się sektorze mobilnych technologii jakim jest niewątpliwie branża e-commerce.

Popularność aplikacji do zakupów online dostępnych na urządzenia mobilne nie jest niczym zaskakującym, ponieważ branża mobile jest w ciągłym rozkwicie. Jednak dla lepszego zrozumienia rozprzestrzeniania się tego trendu w e-commerce, musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: “Jak duża jest branża mobile?”.

Stany Zjednoczone

Jeśli chodzi o Stany Zjednoczone, to wskaźniki sprzedaży za pomocą urządzeń mobilnych wzrosły z 75 bilionów dolarów do 104 bilionów dolarów w roku 2015, co oznacza prawie 40 procentowy wzrost. Liczby te według szacunków miały się zwiększyć nawet do 350 bilionów dolarów w roku 2016. Mimo tego,że Stany Zjednoczone mogą pochwalić się sporą siłą i aktywnością jeżeli chodzi o branżę e-commerce, mobilny e-handel nie ogranicza się tylko do jednego rynku. Poniżej krótkie przedstawienie danych z roku 2016. Całość infografiki można znaleźć na tej stronie Klik!

 

 

 

Świat

Badania przeprowadzone przez Internet Retailer  sugerują, że mimo tego, że liczba użytkowników w Stanach Zjednoczonych jest największa, to w roku 2015, rynek azjatycki zanotował oszałamiający wzrost – o 240 procent jeżeli chodzi o handel mobilny. Oznaczało to sześć razy większe tempo wzrostu popularności e-handlu niż w USA. Rynki europejskie zanotowały 71 procentowy wzrost, natomiast rynek Ameryki Łacińskiej wzrost 60 procentowy. Jak widać Stany Zjednoczone mogą pochwalić się najdłuższą obecnością na rynku mobilnym, jednak inne kraje również bardzo szybko dostosowują się do ogólnoświatowych trendów, co sprawia, że branża mobile jest w coraz większym rozkwicie.

A jak to wygląda w Polsce?

W Polsce handel mobilny z roku na rok rośnie w siłę. Z badań przeprowadzonych przez Mobile Institute wynika, że w roku 2015, za pośrednictwem komputera zakupy robiło 87 procent internautów, 16 procent realizuje proces zakupowy za pomocy tabletu, natomiast 23 procent za pomocą smartfona. Rok później, wskaźniki transakcji poprzez urządzenia mobilne znacznie wzrosły, przy jednoczesnym spadku transakcji zakupowych za pomocą komputera stacjonarnego. Zakupy za pośrednictwem tabletu wzrosły aż o 13 procent, znaczny wzrost zanotowano również jeżeli chodzi o zakupy za pomocą najmniejszego z urządzeń – smartfona. Jak wspomniane było wcześniej, w roku 2015 wskaźnik ten wyniósł 23 procent, natomiast zaledwie rok później zanotowano aż 20 procentowy wzrost, co wykazało, że prawie połowa użytkowników Internetu dokonuje transakcji poprzez swój telefon komórkowy. Całość infografiki można znaleźć tutaj Klik!

 

Zmiana zwyczajów zakupowych

Zmiana sposobu dokonywania zakupów w ostatnich latach sprawiła, że konsument oczekuje indywidualnego podejścia w kontakcie kupujący-sprzedawca. Mogłoby się wydawać, że zakupy za pośrednictwem sieci, poza stacjonarna przestrzenią sklepową zmniejszą intensywność interakcji kupujący-sprzedawca, jednak, co jest pewnym zaskoczeniem, interakcje te się wzmacniają. Ponad połowa użytkowników aplikacji do zakupów online oczekuje od sprzedawców, aby docierali do nich za pomocą spersonalizowanych komunikatów – alertów typu push czy innych form powiadomień. Mają one pozytywny wpływ jeżeli chodzi o doprowadzenie procesu zakupowego do końca, ale i na ogólne doświadczenia zakupowe konsumenta. Telefony komórkowe i tablety są traktowane przez użytkowników bardzo osobiście, więc i forma kontaktu z klientem musi być nastawiona na personalizację oraz projektowanie procesu zakupowego tak, aby konsument miał poczucie indywidualności.

W czym tkwi klucz do sukcesu?

Sukces branży e-commerce zależy od tego, czy firmy zajmujące się e-handlem stworzą, lub będą tworzyły na bieżąco przemyślane plany marketingowe dla swoich platform mobilnych. Ważne jest to, aby:

  • Skupić się na zatrzymaniu i zaangażowaniu użytkowników poprzez spersonalizowane rekomendacje w aplikacji czy inne funkcje, które poprawią atrakcyjność procesu zakupowego
  • Dane na temat użytkownika były jak najbardziej rozległe, to pozwoli na personalizację komunikatów i zwiększenie zaangażowania zakupowego
  • Zoptymalizować wielokanałowa strategię marketingową. To pozwoli pozyskać nowych użytkowników, ale również ułatwi połączenie się z istniejącymi
  • Używać właściwych kanałów do zaangażowania użytkowników. To pozwoli na zwiększenie efektywności marketingowej i korzystne wskaźniki rentowności (ROI).

Tak naprawdę brak strategii marketingowej też jest pewnym rozwiązaniem, ze względu na niezwykle dynamiczne zmiany na rynku. Jednak decyzja tego typu, będzie wymagała od przedsiębiorców nieustannego rozwijania i udoskonalania się jeżeli chodzi o panujące trendy, oraz odpowiednio szybkiego reagowania na zachodzące zmiany w branży.

Handel mobilny niewątpliwie stał się światowym fenomenem, a co za tym idzie, przyszłe trendy panujące w branży
e-commerce mają ogromną szansę na rozwój w tym właśnie środowisku. Tak naprawdę jeśli ludzie będą w dalszym ciągu traktowali mobilne urządzenia jako tzw. “przedłużenie siebie”, współczynniki konwersji handlu mobilnego mogą tylko wzrastać.

Źródło: http://www.marketingtechnews.net/news/2016/sep/14/exploring-mobiles-role-ecommerce-marketing/

 


  
  
. .