Apple Pay – nowy system płatności zbliżeniowych

applepay1

Kilkanaście dni temu pisaliśmy na temat nadchodzącego systemu płatności mobilnych Apple. Natomiast przedwczoraj firma z Cupertino przeprowadziła specjalny event, na którym ujawniono, czym będzie Apple Pay – bo taką właśnie nazwą określono nadchodzący system płatności.

Amerykański gigant postanowił wyposażyć iPhone 6 oraz Apple Watch w usługę, która zrewolucjonizuje metody dokonywania płatności, a przy okazji jeszcze bardziej zwiąże użytkowników z wyżej wymienionymi urządzeniami . Celem Apple Pay jest „wyrzucenie” z naszych portfeli kart kredytowych, a w konsekwencji zapewne ich całkowite zastąpienie.

Jak działa technologia, której konsekwencją ma być zmiana codziennych nawyków milionów ludzi? Poprzez komunikację zbliżeniową, którą umożliwią wbudowane w iPhone 6 oraz Apple Watch anteny NFC. Co więcej, nowy smartwatch Apple pozwoli na wykorzystywanie Apple Pay posiadaczom starszych iPhone’ów. Wymiana na iPhone 6 nie będzie konieczna, pod warunkiem zakupu zegarka.

Opisywany system płatności zbliżeniowych będzie wymagał zarejestrowania karty kredytowej w iTunes. Później ma być zdecydowanie łatwiej: odblokowanie aplikacji portfela (działającej w iPhonie lub zegarku) wymaga jedynie naciśnięcia ekranu (technologia Touch ID zeskanuje odcisk palca) i zbliżenia urządzenia do czytnika NFC. Przy większych kwotach dodatkowym zabezpieczeniem będzie konieczność wpisania kodu PIN.applepay2

Apple zadbało także o kwestię podstawową, czyli bezpieczeństwo transakcji. Numer karty kredytowej, zapisany w iTunes, a także dane osobowe jej posiadacza, nie będą przekazywane sprzedawcy. Otrzyma on jedynie specjalny kod w postaci generowanego tokenu.

Apple Pay pozwoli nie tylko na przeprowadzanie transakcji w tradycyjnych sklepach (w trakcie konferencji pochwalono się współpracą z Staples, Subway, MacDonald, Whole Foods, Sephora, Disney, Groupon i wieloma innymi firmami), ale także aplikacjach mobilnych, takich jak opisywany przez nas Uber. Tak więc posiadacze sprzętów z logo nadgryzionego jabłka, będą mogli dokonywać płatności offline i online w dość prosty i wygodny sposób.

Czy stary-nowy (płatności z wykorzystaniem komunikacji NFC nie są przecież rewolucyjnym pomysłem) pomysł Apple ma szansę na rynkowy sukces? Baza wiernych fanów marki, a także nawiązana współpraca z gigantami rynku finansowego (American Express, MasterCard, Visa oraz takie banki jak: Bank of America, Capital One Bank, Chase, City Bank) i handlowego, pozwalają na dość optymistyczne prognozy.

Apple ma o co walczyć. Dane przygotowane przez firmę analityczną eMarketer, wskazują na dość wyraźny trend wzrostu znaczenia płatności mobilnych. Tylko w ciągu ostatniego roku wartość wydanych pieniędzy w ramach tego rodzaju transakcji wzrosła o 114,5 % i osiągnęła poziom 1,6 miliarda dolarów w USA. Co więcej, zwiększa się też liczba osób wykorzystujących swój smartfon w roli terminala płatniczego. W Stanach Zjednoczonych odnotowano wzrost z poziomu 7 milionów osób w 2012 roku, do 11 milionów w roku 2013.

Apple Pay wystartuje w październiku i będzie dostępne jako aktualizacja w iOS8. Na chwilę obecną system ma działać tylko w USA.

Źródło:
http://fortune.com/2014/09/09/apple-announces-new-mobile-payments-system-apple-pay/
http://www.theverge.com/2014/9/9/6127587/apple-watch-works-with-apple-pay-to-replace-your-credit-cards