ASO – pozycjonowanie aplikacji mobilnych

Pozycjonowanie wyrosło w ciągu ostatnich lat na jedno z ważniejszych zagadnień dla całego internetu. Jak się jednak okazuje w dalszym ciągu dotyczy to przede wszystkim pozycjonowania stron internetowych pod kątem najpopularniejszych wyszukiwarek i miejsca na wyświetlanych listach. Nieco inaczej wygląda kwestia ASO, czyli pozycjonowania aplikacji na urządzenia mobilne. Wydaje się jednak, że rynek aplikacji tego rodzaju będzie się stale rozwijał, a wraz z nim zapotrzebowanie na usługi specjalistów od pozycjonowania.

Pozycja aplikacji w wynikach wyszukiwania Google

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych to prawdziwa sztuka. Znaczenie ma tu nie tylko sam projekt, ale również kilka mniej oczywistych kwestii. Pozycjonując aplikację należy wziąć pod uwagę zarówno stworzenie optymalnej dla niej nazwy, jak i długiego opisu. Na pozycję aplikacji w wyszukiwarce wpływa również to, w jaki sposób skonstruowany jest adres URL. Bardzo ważna jest ogólna opinia na temat wydawcy danej aplikacji. Nie bez znaczenia jest również estetyczna strona projektu – od ikony do samej aplikacji. Bardzo ważna jest dbałość o nieustanne rozwijanie aplikacji. Wszystkie te cechy składają się na to, w jaki sposób będzie ona pozycjonowana przez wyszukiwarkę, a więc muszą być również polem działań specjalistów ASO.

Statystyki pokazują bardzo jasno, że aplikacje, które wyświetlają się w wyszukiwarce jako pierwsze mają o wiele większe szanse na pobranie. Pamiętać należy, że ilość dostępnych obecnie aplikacji na urządzenia mobilne liczy się w milionach. Aplikacje, które spełniają jakąś konkretną funkcję (może to być organizer, kompozytor muzyki, gra, aplikacja wspomagająca naukę i wiele innych) mają więc najczęściej sporą konkurencję w postaci wielu aplikacji bardzo podobnych. Oprócz szaty graficznej, czy opinii użytkownik najczęściej nie ma wielu możliwości, by faktycznie porównać ze sobą aplikację i wybrać najlepszą dla siebie. Wybierane są więc zazwyczaj aplikacje o najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Pozycjonowanie pod kątem wyszukiwarki w sklepie Google Play jest więc narzędziem, które wprost przekłada się na zyski osiągane ze sprzedaży aplikacji.

Czy nazwa aplikacji ma znaczenie?

Specjaliści od pozycjonowania aplikacji na urządzenia mobilne dostępnych w Google Play są zgodni, że nazwa ma tu ogromne znaczenie. Odpowiednio zaprojektowana i przemyślana sprawi, że aplikacja będzie wyświetlać się na bardzo wysokich pozycjach w wyszukiwaniach. Efektem jest również zwiększenie zainteresowania ze strony użytkowników i znacznie wyższa liczba pobrań, co przekłada się na dochody dewelopera. Poleca się by nazwa aplikacji była łatwo wpadająca w ucho i przyciągająca uwagę, a także by zawierała zarówno nazwę brandu, jak i odpowiednie słowo kluczowe.

Jak napisać opis aplikacji?

Jednym z najważniejszych elementów z punktu widzenia pozycjonowania jest opis aplikacji – zarówno krótki, jak i długi. Ten pierwszy powinien zamknąć się w osiemdziesięciu, a drugi w czterech tysiącach znaków. Opisy takie muszą być odpowiednio nasycone dobrze przemyślanymi słowami kluczowymi, które oddają najpopularniejsze zapytania w wyszukiwarce i pozwalają dopasować wyniki do potrzeb użytkowników. Opisy aplikacji są podwójnie ważne. Po pierwsze, bazują na nich algorytmy Google i w dużej mierze wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania. Po drugie, są one sposobem na dotarcie do potencjalnego klienta.

Adres URL i jego znaczenie

Dla algorytmów decydujących o kolejności rekordów w wynikach wyszukiwania istotny jest również sam adres URL aplikacji. Powszechnie uważa się, że powinien on zawierać najważniejsze słowa kluczowe, jednocześnie informujące potencjalnych nabywców o charakterze aplikacji.

Opinie na temat dewelopera

Każdy, kto kiedykolwiek pobierał aplikacje z Google Play doskonale wie, jak bardzo ważne są opinie na temat dewelopera. Na ogólną opinię składają się najczęściej oceny wystawione przez dotychczasowych klientów, którzy pobrali różne, wcześniej wydane aplikacje. Częścią ASO jest więc odpowiednie zarządzanie opiniami, tak by jak najlepiej budowały markę wydawcy.

Kwestie estetyczne

Bardzo ważne są również kwestie estetyczne, które głównie przyczyniają się do tego, jak klienci Google Play oceniają aplikację przed pobraniem. Widzą oni przede wszystkim ikonę aplikacji i dołączone do opisu zrzuty ekranu. Aplikacja przyciągająca uwagę potencjalnych nabywców powinna być więc dla nich wizualnie atrakcyjna. Warto zadbać by zrzuty ekranu były odpowiednio dobrane. Najlepiej zaprojektowane ikony nie tylko informują o charakterze aplikacji, ale również wyróżniają aplikację spośród wielu podobnych i przyciągają uwagę klientów.

Rozwijanie aplikacji

Z czasem, kiedy pojawiają się inne, podobne do naszej aplikacje, pozycja w wyszukiwarce może zacząć spadać. To całkowicie normalny proces. W końcu konkurencja nie śpi, a i algorytmy Google stawiają przede wszystkim na nowości. Aby zachować pozycję w wynikach wyszukiwania, należy postarać się o niesłabnące zainteresowanie klientów. Jedną z metod jest tu stałe rozwijanie aplikacji i wydawanie do niej kolejnych aktualizacji. Aktualizacje do aplikacji i wprowadzane do niej zmiany i nowości nie tylko sprawiają, że dotychczasowi klienci pozostają nam wierni, ale również zwiększają pozycję w wyszukiwaniach.