Bankowość mobilna – wszystko co należy o niej wiedzieć

Bankowość mobilna to różnego rodzaju usług oferowane przez instytucje finansowe, w celu ułatwienia dostępu do rachunku bankowego. Aby korzystać z mobilnej bankowości, należy mieć komputer lub tablet z dostępem do internetu. Jakie zalety ma bankowość mobilna i jak z niej korzystać, aby nasze dane były bezpieczne?

Bankowość mobilna – definicja

Bankowość mobilna została stworzona po to, aby ułatwić konsumentom rynku finansowego wykonywanie codziennych transakcji pieniężnych. Instytucje mimo oporu coraz chętniej wprowadzają do swoich ofert nowoczesną technologię, która sprawia, że uzyskanie dostępu do niektórych produktów staje się szybsze. Czym jest bankowość mobilna? To wszelkiego rodzaju rozwiązania technologiczne, które przyczyniają się do usprawnienia systemu finansowego.

Bankowość mobilna działa w połączeniu z internetem. Jeśli nie mamy więc dostępu do sieci, prawdopodobnie nie skorzystamy z nowoczesnych rozwiązań, takich jak aplikacje czy inne usługi.

Każdy z banków dostępny w zestawieniu https://ofin.pl/banki oferuje swoim klientom bankowość mobilną. Niesie ona za sobą wiele zalet i jest szczególnie doceniana przez osoby młode, które bardzo cenią sobie czas.

Bankowość mobilna pozwala zarządzać swoimi finansami z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Dzięki temu zawsze jesteśmy w stanie wykonać przelew, wziąć pożyczkę czy otworzyć konto w banku.

Bankowość mobilna w Polsce

Polska jest krajem, który bardzo chętnie korzysta z bankowości mobilnej. Pozostają jednak klienci, którzy chętniej korzystają z bankowości elektronicznej z pomocą komputera. Odsetek osób, które stawiają na mobilność, stale rośnie. Dzieje się tak szczególnie, gdy światło dzienne ujrzy kolejne ciekawe rozwiązanie technologiczne.

Bankowość mobilna to różnego rodzaju aplikacje. Pozwalają nam one zarządzać swoim portfelem z dowolnego miejsca. Za jej pomocą wykonamy przelew, otworzymy rachunek bankowy czy złożymy wniosek o kredyt. W aplikacji możemy również zastrzec naszą kartę płatniczą, kredytową czy debetową. Za pomocą kilku kliknięć możemy również o taką kartę wnioskować. Bardzo szybko sprawdzimy też limit w naszym koncie i zmienimy jego wysokość.

Aplikacja pozwala nam zaprogramować automatyczne płatności, dzięki czemu nie przeoczymy obowiązkowych opłat. Dzięki książce adresowej, którą możemy stworzyć, nie będziemy musieli wpisywać danych odbiorcy płatności przy każdym poleceniu.

Według danych pochodzących z Narodowego Banku Polskiego, z bankowości mobilnej najczęściej korzystają osoby w wieku 18-25 lat. Dzięki temu, że sprawują oni stale kontrolę nad swoimi finansami, lepiej nimi zarządzają.

Zalety bankowości mobilnej

Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Polsce sprawił, że ma ona coraz więcej zwolenników. To za sprawą wielu zalet, które wiążą się z jej obsługą. Do plusów bankowości mobilnej należą:

  • nieograniczony dostęp do swoich pieniędzy;
  • regularna kontrola swoich wydatków;
  • możliwość wykonania natychmiastowej płatności;
  • możliwość wnioskowania o różne produkty finansowe za pomocą telefonu;
  • możliwość zastrzeżenia karty;
  • dostęp do fachowej wiedzy konsultantów;
  • dostęp do informacji dotyczących przerw technicznych;
  • powiadomienia o zwrocie gotówki, nadejściu przelewu czy aktualnych promocjach;
  • gwarancja bezpieczeństwa.

Aby skorzystać z systemu bankowości mobilnej, wystarczy zalogować się do aplikacji naszego banku. Będzie nam do tego potrzebny login i hasło, którego używamy na co dzień. Co ważne, po skorzystaniu z aplikacji zostaniemy automatycznie z niej wylogowani. Wszystko po to, aby zachować bezpieczeństwo.

Czego obawiają się klienci bankowości mobilnej?

Wciąż nieliczni konsumenci rynku finansowego boją się korzystać z bankowości mobilnej. Skąd ich obawa? Odczuwają oni przede wszystkim strach przed wyciekiem danych osobowych. Mimo, że nasz rachunek bankowy chroni indywidualne hasło, nie mają oni zaufania do procesu logowania.

Niektórzy boją się utraty pieniędzy zgromadzonych na rachunku. Wspomniany wyciek gotówki miałby mieć miejsce w momencie, gdy klient jest zalogowany do aplikacji. Często obawa ta dotyczy również momentu, w którym zgubimy naszego smartfona.

Klienci boją się, że w wyniku niespodziewanych okoliczności nie tylko zostaną okradzeni z danych czy pieniędzy, ale również o to, że ich rachunek zostanie zasilony skradzionymi pieniędzmi lub będzie przedmiotem nielegalnej transakcji. Dużą niepewność w korzystaniu z bankowości mobilnej daje także obawa przed tym, że ktoś weźmie na nasze dane kredyt i wpadniemy w spiralę zadłużenia (często nawet o tym nie wiedząc).

Obawy konsumentów są jednak bezpodstawne. Systemy, które obsługują aplikacje, są bezpieczne, a dane używane przez nas podczas logowania szyfrowane.

Bankowość mobilna – jak bezpiecznie z niej korzystać?

Mobilna bankowość jest całkowicie bezpieczna. Aby korzystać z niej bez obaw, tak jak z innych aplikacji na telefon, wystarczy przestrzegać kilku ważnych zasad. Wystarczy, że będziemy:

  • ustawiać silne hasła będące połączeniem cyfr i liter różnej wielkości;
  • ustawiać limity na transakcje finansowe;
  • unikać zapisywania haseł w pamięci urządzeń;
  • korzystać z oryginalnych i legalnych aplikacji;
  • łączyć się tylko z zaufanymi sieciami;
  • aktualizować regularnie system urządzenia, w którym zainstalowana jest aplikacja;
  • logować się tylko na swoich urządzeniach.

Są to bardzo proste zasady. Nie warto o nich zapominać, ponieważ są niezbędne do tego, aby korzystanie z bankowości mobilnej było w pełni bezpieczne i niosło nam korzyści.