BLIK zostanie wykorzystany do stworzenia rozwiązania płatniczego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Polski Standard Płatności i firma DXC Technology wdrożą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich technologię wykorzystywaną przez polski system płatności mobilnych BLIK. To pierwszy przypadek, kiedy ta stworzona w Polsce technologia płatności zostanie zaimplementowana w innym kraju.

BLIK jest już powszechnym sposobem płatności dla wielu Polaków i z każdym rokiem staje się coraz popularniejszy. Tylko w pierwszym kwartale br. polscy użytkownicy zrealizowali BLIKIEM blisko 40 milionów transakcji. Według danych Narodowego Banku Polskiego pod koniec ubiegłego roku BLIK był wykorzystywany do zakupów w internecie częściej niż karty płatnicze.

– Rosnąca popularność, przede wszystkim dzięki wygodzie i bezpieczeństwu, a także możliwości dalszego rozwijania BLIKA są doceniane i dostrzegane nie tylko w Polsce. Dzięki temu, że rozwiązanie zostało sprawdzone i zyskało uznanie wśród klientów w Polsce, można z powodzeniem prezentować je w innych krajach, gdzie tworzone są nowoczesne systemy płatności mobilnych. W efekcie eksport polskiej technologii za granicę był kwestią czasu – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Technologia użyta w płatnościach BLIKIEM zostanie wykorzystana do stworzenia rozwiązania płatniczego za usługi publiczne w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Firma DXC Technology, która od początku wspiera Polski Standard Płatności przy tworzeniu i rozwijaniu BLIKA w Polsce, udostępni rozwiązanie w ramach eksportu technologii.

– Nasz klient w Zjednoczonych Emiratach Arabskich chce wykorzystywać tę technologię do obsługi płatności za usługi publiczne. Warunkiem korzystania z platformy będzie posiadanie dowodu tożsamości i rachunku bankowego w Emiratach. Po zakończonym wdrożeniu platformy płatności kartowych i bezkartowych oraz dołączeniu wszystkich członków platformy – wydawców, agentów rozliczeniowych, punktów sprzedających powiązane usługi – nastąpi produkcyjne uruchomienie systemu, które zaplanowane jest na rok 2020 – mówi Łukasz Buczko, członek zarządu DXC Technology Polska.

Rozwiązanie będzie udostępnione klientom jako część aplikacji bankowości mobilnej istniejących banków lub dedykowanej aplikacji. Sam proces płatniczy będzie definiowany identycznie jak w BLIKU w Polsce, jako transfer wartości pieniężnej pomiędzy stronami bez użycia instrumentu karty płatniczej.

– Gdyby nie było BLIKA w Polsce, to stworzenie takiej platformy na jakimkolwiek rynku byłoby znacznie trudniejsze. Jesteśmy przekonani, że sprawdzony model biznesowy systemu płatniczego zda egzamin również w innym otoczeniu rynkowym – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz.

DTC Technology, jako partner Polskiego Standardu Płatności i firma globalna, stworzyła długookresowy plan eksportu polskiej technologii. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartowała w otwartym przetargu, w którym okazała się lepsza niż inne międzynarodowe propozycje.

– Wierzę, że po sukcesie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich inne kraje w tej okolicy też zdecydują się na wprowadzenie polskiej technologii. Pod względem nakładów inwestycyjnych ten projekt jest dość łatwy do skalowania – wyjaśnia Łukasz Buczko.

BLIK staje się coraz popularniejszy w płatnościach mobilnych dzięki swojemu user experience. Szybkość, prostota, łatwość to kluczowe korzyści istotne dla użytkowników bankowości mobilnej. BLIK w sposób unikalny łączy wygodę z bezpieczeństwem wykonywania płatności.

W pierwszym kwartale 2019 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali prawie 40 milionów transakcji. To blisko 3 razy tyle co rok temu (14 mln.). Trzy na cztery transakcje BLIKIEM to zakupy w internecie, wzrosty widać także w pozostałych kanałach. Rok do roku aż o 400 proc. zwiększyła się liczba płatności w terminalach płatniczych, o 250 proc. więcej było przelewów na numer telefonu BLIK.

Blisko 30 mln. transakcji zrealizowanych przy zakupach internetowych, to 75 proc. wszystkich transakcji. Drugim najchętniej wykorzystywanym sposobem korzystania z BLIKA są wypłaty z bankomatów – było ich w tym czasie 4,7 mln. (12 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM w pierwszym kwartale). Płatności w tradycyjnych terminalach było 2,8 mln., a użytkownicy wykonali 2,6 mln. przelewów na numer telefonu BLIK.

Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, płacić w internecie i tradycyjnych sklepach, wypłacać gotówkę z bankomatów oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to jedna z najszybszych metod płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych.

BLIK stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Finansowe oraz Banku Pekao S.A.


  
  
. .