Konferencje
Mobile Trends

Google i Levi's pracują nad inteligentną kurtką dla rowerzystów

Po urządzeniach ubieralnych, takich jak smartbandy, smartwatche i smartglasses, na rynek powoli zaczynają przebijać się inteligentne ubrania. O ile jednak wymienione wcześniej nowe typy urządzeń pozostają raczej rozwinięciem starej formuły, o tyle ubrania do tej pory nie miały za wiele wspólnego z technologią i elektroniką (wyłączając świecące adidasy). Doczekaliśmy czasów, w których Google we współpracy z firmą Levi’s tworzy inteligentną kurtkę dla rowerzystów.

Inteligentna kurtka

Materiał, z którego wykonany zostanie jeden z elementów Jean Jacket (jak nazwano pierwsze inteligentne ubranie od Google i Levi’sa) będzie reagował na dotknięcia i suwanie dłonią po tkaninie, co pozwoli na np. wyciszenie przychodzącego połączenia w telefonie, zmianę piosenki w odtwarzaczu albo prośbę o podanie wskazówek dojazdu w dane miejsce.

Wszystko dzięki przewodzącym włóknom

Inteligentna kurtka skierowana jest przede wszystkim do rowerzystów, którzy bez trzymania smartfona w ręce, mogliby wydawać mu polecenia, za pomocą przewodzącej tkaniny (właściciel kurtki, dzięki aplikacji na smartfona, będzie mógł sam dobrać gesty odpowiadające konkretnym poleceniom). W jedno ramię kurtki wszyto przewodzącą tkaninę, podłączoną do elektronicznej metki, którą można odpiąć od ubrania, kiedy zechce się je wyprać lub podładować baterię. Jedynie fragment kurtki będzie więc interaktywną powierzchnią, dzięki której użytkownik wyda polecenia smartfonowi lub innemu urządzeniu połączonemu przez Bluetooth z ubraniem.

Moda i technologia idą ze sobą w parze

Google odpowiada za techniczną stronę inteligentnego materiału powstałego w ramach projektu Jacquard. Jego nazwa nie jest przypadkowa – pochodzi od twórcy maszyn tkackich z XIX wieku, które dało się zaprogramować tak, by uzyskać pożądany wzór na materiale. Główną rolę w projekcie pełni Ivan Poupyrev, zajmujący się w Google zaawansowanymi technologiami. Projektanci Levi’sa zajmują się natomiast sprawą kroju i komfortu noszenia ubrania, a przewodzi im szef do spraw innowacyjności produktów firmy – Paul Dillinger.

Dlaczego kurtka?

W rozmowie z Rachel Metz z serwisu technologyreview.com twórcy projektu zdradzają dlaczego zadecydowali, że pierwszym inteligentnym ubraniem jakie opracują będzie właśnie kurtka. Odpowiedź jest prosta – kurtka pełni rolę głównego okrycia wierzchniego, które nosi się często, a pierze rzadziej niż np. jeansy, dzięki czemu materiał nie jest narażony na większe zniszczenia. Poupyrev zapewnił także, że Google nie zamierza samemu tworzyć inteligentnych ubrań, ale dać taką możliwość firmom z przemysłu odzieżowego, których już teraz jest przecież cała masa.

Jean Jacket to dopiero początek

Kurtka będzie więc pierwszym konsumenckim produktem powstałym w ramach projektu Jacquard. Opracowany przez Google materiał równie dobrze może zostać wykorzystany do tworzenia pluszowych misiów, tkaniny na siedzeniach w samochodzie jak i kolejnych elementów garderoby. Wiele zależy od tego, jak pierwszy ze „smartclothes” – Jean Jacket – poradzi sobie w praktyce. Na jak długo starczać będzie jej bateria? Jak wytrzymała i czuła będzie tkanina? Czy przypadkowe ruchy w trakcie jazdy na rowerze nie uruchomią przypadkowo komend? Czy kurtka będzie współpracować jedynie z urzadzeniami z Androidem? Jak widać, niewiadomych jest na razie sporo. Inteligentna kurtka trafi na globalny rynek w 2017 roku, w wiosennej kolekcji Levi’sa.
Źródło:
www.technologyreview.com
www.atap.google.com/jacquard
www.bloomberg.com

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także