IAB Expert Panel #12: Raport “Perspektywy Rozwojowe Mobile Online w Polsce 2015”

iab

29 kwietnia 2015 roku w Warszawie odbył się IAB Expert Panel #12 na temat potencjału rozwoju rynku mobile w Polsce. Rok temu panel o tej samej tematyce odbył się w lutym. Na początku spotkania zaprezentowano wyniki badań IAB Polska Mobile 2014. Badania przeprowadzono na reprezentatywnej grupie polskich internautów. Niektóre z wyników badań to nic nowego, inne natomiast wyraźnie wskazują na przemiany w zwyczajach internautów, jakie wiążą się z coraz większą popularnością kanału mobilnego. Relację z dyskusji w ramach panelu eksperckiego możecie przeczytać pod tym adresem.

Era mobile trwa

Spotkanie rozpoczęła prezentacja Pawła Kolendy z IAB Polska, który przedstawił skrótowo raport „Perspektywy Rozwojowe Mobile Online w Polsce 2015”. Przeprowadzone badania po raz kolejny były próbą odpowiedzi na pytanie, co z z tym rokiem mobile – był, jest, będzie? Ostatecznie jednak konkluzja była znana – rok mobile nie jest sformułowaniem trafnym, należy mówić raczej o erze mobile. Większość danych z raportu to rzeczy, o których już mniej lub bardziej szczegółowo mówiono w innych raportach i badaniach. Obecnie adaptacja urządzeń mobilnych wśród polskich internautów wynosi 70%, a rynek powoli zbliża się do poziomu nasycenia. Z roku na rok coraz więcej Polaków jest uświadomionych w kwestii posiadania i obsługi smartfonów. Wśród posiadaczy smartfonów to właśnie telefon stanowi najczęściej wykorzystywane urządzenie. Dynamika wzrostu urządzeń mobilnych również ulegać będzie wypłaszczeniu i dzieje się to szybciej w przypadku tabletów, niżeli smartfonów. Spowodowane jest to m.in. faktem, że telefon jest urządzeniem bardzo prywatnym, natomiast tablet bardzo często jest współdzielony przez domowników (z wyłączeniem kadry managerskiej oraz pozostałych biznesmenów, którzy tablet mocno eksploatują w celach służbowych).

Ulubione aktywności

Wiele z aktywności, jak np. zakupy, dokonywane są ciągle przede wszystkim z poziomu komputerów. Badania jednak nie uwzględniły całej ścieżki zakupowej, która często w pewnych etapach przebiega za pośrednictwem kanału mobilnego, o czym pisano m.in. w raporcie mShopper, a jedynie finalizację cyklu zakupowego. Typowe aktywności, do których wykorzystujemy smartfony to sprawdzanie poczty, korzystanie w social mediów, słuchanie muzyki czy korzystanie ze wszystkich funkcjonalności i aplikacji wiążących się z geolokalizacją. Na tabletach najczęściej czytamy artykuły, poszukujemy konkretnych informacji czy gramy w gry.

Coraz mniej czasu na przyswojenie treści

Ciekawą i względnie nową informacją jest fakt, iż obecnie coraz więcej czasu poświęcamy na oglądanie stron, ale równocześnie na każdą z nich z osobna poświęcamy coraz mniej czasu. Może to być m.in. wynikiem niedostosowania stron do urządzeń mobilnych, jak i ogólnie nieprzystosowanie przestrzeni internetowej do mobile – chociażby przeszkadzające, za duże reklamy czy okienka typu pop-up. Warto o tym pamiętać i jak najszybciej wprowadzić zmiany, dostosowując rozwiązania webowe do urządzeń mobilnych, szczególnie w obliczu ostatnich zmian algorytmu Google. Konsumpcja treści mobilnych robi się coraz szybsza i coraz bardziej fragmentaryczna, wobec tego walka o uwagę użytkownika trwa.

Jak Polak korzysta z aplikacji?

Jeśli chodzi o to, jak Polacy korzystają z aplikacji, to wiele z nas ma zainstalowanych nawet kilkadziesiąt aplikacji (kilkanaście to w zasadzie norma), ale aktywnie i regularnie korzysta tylko z kilku, resztę uruchamiając tylko kilka razy. 60-70% aplikacji, z jakich korzystamy, to te ściągane bezpłatnie, 60% to aplikacje instalowane fabrycznie, a tylko ok. 15% to te ściągane odpłatnie. Wynika z tego fakt, że dużo się ściąga, ale mało używa – twórcy aplikacji powinni więc zadbać przede wszystkim o wydłużenie czasu korzystania z aplikacji oraz regularne przyciąganie użytkownika, by poświęcał czas korzystaniu z aplikacji. Tutaj ogromne znaczenie ma dokładne zrozumienie oraz wybranie grupy docelowej.

Jak widać więc, badania potwierdziły niektóre z faktów znanych już z innych źródeł, jak np. rosnąca z roku na rok penetracja smartfonów czy wzrost świadomości użytkowników mobilnych. Era mobile ciągle trwa, powodując u użytkowników przemiany w odbiorze mediów, które muszą pociągać za sobą większą świadomość marketerów i całej branży mobilnej, która musi zadbać o dostosowanie treści do użytkowników mobilnych, zarówno pod kątem czysto technicznym, jak i merytorycznym, starannie dobierając content do przyzwyczajeń i potrzeb użytkowników.

Po prezentacji wyników badań rozpoczęła się część właściwa spotkania, a więc panel dyskusyjny, z którego relację można znaleźć w naszym następnym artykule.

Zapis całego panelu dyskusyjnego dostępny jest na stronie IAB Polska.