Jak dobrać strategię promocji aplikacji mobilnej – „5 minut w blasku fleszy” czy może „stała posadka”?

media

Aplikacja, która osiągnie pełnię sukcesu, zyska ogromną popularność, a ponadto zapewni dożywotnią pensję, to marzenie chyba każdego twórcy aplikacji mobilnych. Jednak od pomysłu do udostępnienia aplikacji, a następnie jej sukcesu jest bardzo daleka droga. Można zadbać o fantastyczny pomysł, współpracować z najlepszymi, zadbać o perfekcyjną oprawę wizualną samej aplikacji, jak i materiałów promocyjnych, wymyślić możliwie najlepszą kampanię reklamową, a następnie… mieć mniej niż 100 pobrań aplikacji. Jak temu zapobiec?

Do tworzenia aplikacji, która ma odnieść sukces trzeba podejść ze sporą dozą dystansu i pokory, bo nigdy nie wiadomo, z jakim odbiorem rzeczywiście spotka się gotowy produkt. Trzeba mieć na uwadze, że:

  • 90% wszystkich aplikacji traci zainteresowanie użytkowników po pewnym czasie – nawet, jeśli aplikacja początkowo jest uważana za totalny hit.
  • 500-600 aplikacji pojawia się codziennie w App Store.
  • 7 500 aplikacji tygodniowo wysyłanych jest do zatwierdzenia przez App Store.
  • $0.99-$1.99 – tyle przeważnie wynosi cena za aplikacje nawet od najlepszych producentów. Konkurencja nie dość więc, że jest niesamowicie liczna, to na dodatek – tania.
  • W sklepach z aplikacjami obecnie znajdują się setki tysięcy aplikacji – znalezienie swojej niszy wydaje się wręcz niemożliwe do wykonania.

Czy tego chcemy, czy nie, liczba otwarć aplikacji oraz zaangażowanie użytkownika po pewnym czasie maleje – zawsze. Niemal zawsze. Istnieją jednak dwie ścieżki, którymi można podążyć, obierając drogę do sukcesu aplikacji. Pierwsza z nich to „strategia superstar”, trudna do realizacji, ale przynosząca znaczące i szybkie zyski, gwarantująca aplikacji jej własne „5 minut”. Drugą strategię można nazwać jako „stabilne zwycięstwo” – aplikacja przynosi stały, regularny zysk, ale niekoniecznie są to bardzo wysokie kwoty, aplikacja nie budzi również wokół siebie wyjątkowego szumu.

5 minut w blasku fleszy

Aplikacja „superstar” to w zasadzie istny ideał. Perfekcyjna strategia marketingowa, duża nisza rynkowa oraz produkt o wyjątkowo wysokiej jakości – to główne cechy zapewniające jej zwycięstwo. Istnieje jeden warunek – powyższe punkty muszą zaistnieć równocześnie, bez wyjątków. Te aplikacje zazwyczaj wychodzą od najpopularniejszych i uważanych za najlepszych developerów czy firm. Przeciętny okres popularności takiej aplikacji jest krótki – tego typu aplikacje po pewnym czasie stają się niemodne lub nudne, ale wtedy firma wypuszcza nową aplikację „superstar”, na nowo generując zyski. Aplikacja może być podtrzymana „przy życiu” poprzez wprowadzanie nowych treści i ciągłych aktualizacji. Aplikacje „superstar” również zyskują zainteresowanie użytkowników dzięki promocjom w innych mediach, przychylne oceny, recenzje czy artykuły. Są to w większości aplikacje (bardzo często gry), które wywołały powszechny „hype”, nie tylko wśród użytkowników, ale i wśród mediów masowych – np. popularna swego czasu gra Flappy Bird czy aplikacja Yo, o których przez moment mówił cały świat – a po chwili niemal wszyscy o nich zapomnieli.

Stabilna pozycja = stabilny dochód

Jeśli jednak stworzenie aplikacji niemal idealnej wydaje się zbyt trudnym zadaniem, warto spróbować drugiej strategii i stworzyć aplikację dość przeciętną, która jednak będzie przynosiła stały i stabilny dochód. Tego typu aplikacje nie wywołają wokół siebie wielkiego szumu medialnego, a ich sukces bazuje na opiniach użytkowników, pozytywnych opiniach blogerów czy umiarkowanie dobrej reklamie. Idealnie byłoby, gdyby taka aplikacja znalazła się wśród polecanych aplikacji w sklepie App Store lub Google Play – czy to jako nowości, czy jako najpopularniejsze aplikacje. Sposoby promocji tego typu aplikacji nie są w żaden sposób nadzwyczajne, a wręcz przeciętne. Zazwyczaj tego typu „ustatkowane” aplikacje to należą do kategorii aplikacji użytkowych z zakresu finansów, zdrowia, podróży, produktywności czy po prostu szeroko rozumianego lifestyle’u, rzadko kiedy są to gry.

Dlaczego aplikacja nie odnosi sukcesu?

Ważne jest, aby tworząc aplikację, być zdecydowanym co do obieranej strategii, a następnie konsekwentnie ją realizować. Jeśli jednak zastanawiasz się, czy Twoja aplikacja ma jakiekolwiek szanse odnieść sukces, lub też dlaczego obecna aplikacja nie spotyka się z takim powodzeniem, jakiego oczekiwałeś, warto zadać sobie kilka pytań:

  • Czy naprawdę istnieje zapotrzebowanie na tego typu aplikację? Czy przeprowadziłeś naprawdę wyczerpującą i rzetelną analizę rynku i konkurencji?
  • Czy aplikacja jest dobrze zaprogramowana? Być może ma pewne wady, których do tej pory nie dostrzegłeś?
  • Czy próbowałeś odpowiednich strategii marketingowych? Wprowadzenie aplikacji w sklepie Google Play czy App Store to dopiero początek – aplikacja sama w sobie nie dorobi się sukcesu, potrzeba jeszcze efektywnej promocji – dodatkowych reklam, dobrej ikony, screenshotów czy designu Twojej strony – to wszystko może zaważyć na sukcesie aplikacji.

Źródło:
http://publ.com/blog/2015/03/27/is-your-mobile-app-a-big-win-or-a-steady-win/#.VRVmhOE_bJA

Zdjęcie:
vege © Więcej zdjęć na Fotolia.pl