Jakie kanały social media dobrać do swojego e-commerce?

Pojęcie „social media” przez długi czas kojarzyło się z samym Facebookiem. Dzisiaj istnieje cały szereg aplikacji społecznościowych. Są one dobrym narzędziem do promocji marki. I tu może pojawić się pytanie: które z wielu istniejących na rynku kanałów warto założyć dla biznesu?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co należy wiedzieć przy dobieraniu odpowiednich kanałów social media dla biznesu
  • Jaka jest specyfika aplikacji: Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat, LinkedIn, TikTok, Twitter

Z roku na rok wzrasta ilość mediów społecznościowych, a korzystanie z większości z nich jest darmowe. Jest to jeden z powodów, dla którego cieszą się tak dużą popularnością — nie tylko wśród użytkowników prywatnych, ale również wśród firm.

Media społecznościowe umożliwiają tworzenie treści, a także ich wymianę i komentowanie.

Social media ewoluują wraz z rozwojem technologii. Rozwijają swoje usługi o możliwość zamieszczania na nich reklam i tworzą do tego specjalne narzędzia. Dlatego stosunkowo łatwo jest prowadzić Social Media Marketing, czyli działania sprzedażowe na platformach mediów społecznościowych. Jednak należy pamiętać, że każde medium ma inną specyfikę, a co za tym idzie — każde z nich powinno być prowadzone w inny sposób. Dlatego, zanim zdecydujesz się na wybór konkretnych kanałów mediów społecznościowych, warto najpierw poznać, czym się od siebie różnią i do kogo są skierowane.

Autor: Sara Kurfeß

Co należy wiedzieć przy dobieraniu odpowiednich kanałów social media dla biznesu?

  1. Marketing i komunikacja marki powinna znajdować się tam, gdzie spędzają czas jej potencjalni klienci. Należy odpowiedzieć sobie na pytania: jacy ludzie należą do mojej grupy docelowej? W jakich mediach społecznościowych spędzają czas? Jeśli Twoi klienci są aktywni na Instagramie — twoja firma również powinna. Jeżeli Twoi konsumenci to osoby młode, zastanów się nad działaniami marketingowymi na Snapchat czy TikTok. Natomiast, gdy poszukujesz partnerów biznesowych, skup swoją uwagę nad LinkedIn.
  1. Reklamując produkt, pomyśl nad jego specyfiką. Jeśli twoim obiektem sprzedaży są np. artykuły domowe i dekoracje, możesz je promować na platformach, z których ludzie czerpią inspiracje (na przykład Pinterest, Tumblr, Instagram).
  1. Pamiętaj, że lepiej skupić się na jednym/dwóch kanałach social media i prowadzić je dobrze, niż zakładać 10 kont na wielu kanałach i rzadko je aktualizować.
  1. Należy zrozumieć charakter każdej z platform, by maksymalnie wykorzystać ich potencjał. Co jakiś czas media tworzą nowe narzędzia, przydatne do prowadzenia marketingu. Staraj się być na bieżąco z aktualizacjami oraz trendami na poszczególnych platformach.
  1. Jeśli swoje produkty sprzedajesz również w innych krajach, zbadaj, jakie aplikacje są popularne wśród ich mieszkańców. W krajach wschodnich, takich jak Rosja, bardzo popularnym serwisem społecznościowym jest WKontaktie. Jeśli swoje produkty chcesz zareklamować w krajach skandynawskich, zwróć uwagę, że tam ogromną popularnością cieszy się Snapchat.

Specyfika poszczególnych Social Mediów.

INSTAGRAM:

Instagram to serwis społecznościowy służący do hostingu zdjęć. Portal ten bazuje na wrażeniach wzrokowych, dlatego ważne jest, aby wstawiać estetyczne zdjęcia czy grafiki. Istotną rolę w prowadzeniu konta na Instagramie odgrywają „hasztagi”. Pomagają one uporządkować treści. Użytkownicy Instagrama chętnie oznaczają firmy, których produkty znajdują się na ich zdjęciach. Robią to za pomocą hasztagów, a także korzystając z możliwości oznaczania marki na zdjęciu. To umożliwia wręcz darmową promocję marki. Dobrze jest więc wymyślić hasztag, dzięki któremu będzie łatwiej odnaleźć zdjęcia związane z firmą. Znalezione zdjęcia konsumentów z produktem Twojej firmy warto repostować lub udostępnić w relacji (oczywiście za uprzednim zapytaniem o zgodę). Jest to rodzaj chyba najtańszej i najbardziej autentycznej reklamy na Instagramie.

Źródło: Instragram.com

 

Kolejnym pomocnym narzędziem dla osób prowadzących firmowego Instagrama jest oznaczanie produktów na zdjęciach. Po kliknięciu zdjęcia, pojawia się na nim nazwa artykułu oraz cena.

 

InstaStory (czyli relacja na Instagramie, w której zdjęcia kasują się po 24 godzinach) umożliwia dodania aktywnego linku, który bezpośrednio przekierowuje do konkretnej strony poprzez przycisk „przesuń w górę, aby zobaczyć więcej”. Jest to przydatne narzędzie, dzięki któremu możesz dodać link do nowego produktu czy promocji.

 

Ciekawym zabiegiem marketingowym na Instagramie jest możliwość tworzenia filtrów. Przykładem jest pomysł firmy Domino’s Pizza, która to stworzyła filtr-grę z jedzeniem pizzy. Za udział w grze można było otrzymać zniżkę na zakupy.

 

SNAPCHAT:

To aplikacja na urządzenia mobilne, która stawia na naturalność i daje możliwość wyrażania siebie „tu i teraz”. Udostępniane publiczne filmy i zdjęcia znikają po 24 godzinach. Snapchat znany jest najbardziej z możliwości dodawania filtrów, zwłaszcza do zdjęć typu selfie. Znaleźć tam można również filtry w postaci gier.

Filtr na Snapchatcie z grą, wykonany przez McDonald
źródło: https://www.adweek.com/digital/mcdonalds-coca-cola-become-the-first-brand-partners-for-snapchats-scan-technology/

 

Część z nich jest sponsorowana: różne firmy, zlecają stworzenie filtrów czy gier nawiązujących do ich brandu. Filtr, który ustanowił rekord popularności, został zlecony przez firmę Taco Bell. Selfie (które w zabawny sposób przerabia głowę użytkownika na taco) wykonało ponad 224 milionów osób!

Źródło: http://dano.vfsystems.net

 

Wydawać by się mogło, że Snapchat to medium nastawione na rozrywkę i skierowane głównie do młodych odbiorców, jednak raport przeprowadzony przez Hootsuite i We Are Social pokazuje, że najwięcej jego użytkowników, to osoby w wieku 25-34 lat. Są to już ludzie dorośli i zdolni do głosowania w wyborach.

 

Fakt ten wykorzystują m.in. politycy (którzy traktują Snapchat jako jedno z narzędzi reklamowych) i organizacje pozarządowe. Na przykład Kanadyjskie Siły Zbrojne, które w celu zachęcenia do wstąpienia do ich szeregów, zainwestowały w stworzenie filtrów, w których użytkownik „przymierza” mundur żołnierza czy sprzęt nurka.

 

Oprócz filtrów Snapchat oferuje też wyświetlanie reklam, które pojawiają się użytkownikom w trakcie przeglądania relacji znajomych.

Jak podaje badanie „Kraje o najwyższym wskaźniku zasięgu reklam na Snapchacie” wynika, że aż 62% Norwegów powyżej 13 roku życia jest odbiorcami reklam pojawiającymi się w aplikacji Snapchat. Kolejne Europejskie kraje o największym zasięgu Snapchata to: Luksemburg, Dania, Irlandia, Szwecja, Francja, Anglia.

Ranking “Kraje o najwyższym wskaźniku zasięgu reklam na Snapchacie, w porównaniu do populacji w wieku 13+”. Źródło: raport “Global Digital 2019”

 

Aplikacja Snapchat ciągle się rozwija i wprowadza nowe funkcje i technologie. Jedną z nich jest rozpoznawanie muzyki dzięki zainstalowanej aplikacji Shazam. Snapchat posiada również funkcję wizualnego wyszukiwania produktów. Rozpoznaje obiekty poprzez zeskanowanie ich kodów kreskowych, a także poprzez skanowanie samego obiektu. Jeśli przedmiot znajduje się na platformie Amazon, wówczas Snapchat wyświetli nazwę przedmiotu, jego cenę oraz link do wyników wyszukiwania produktu. Jest to ciekawy sposób na reklamę towarów.

Źródło: https://techcrunch.com/2018/09/24/snapchat-amazon-visual-search/

 

YOUTUBE:

Youtube.com od lat znajduje się w pierwszej trójce najpopularniejszych stron internetowych na świecie.

Posiada on zdecydowanie więcej odbiorców treści, niż jej twórców. Użytkownicy, którzy oglądają filmiki, mogą też je komentować, oceniać poprzez klikanie kciuka w górę lub w dół. Ponadto, niektóre kanały posiadają zakładkę “Społeczność”, która daje możliwość dodawania wpisów tekstowych, zdjęć, gifów, krótkich filmów.

Zaczynając przygodę jako twórca Youtube, należy pamiętać, że przede wszystkim liczy się ciekawy pomysł na prowadzenie kanału. Video powinny być dobrej jakości, a idealna osoba występująca w filmach to ta, która posiada ciekawą osobowość i charyzmę. Oglądający oczekują od filmików czegoś wartościowego, oryginalnej treści. Dobrze jest wstawiać ciekawe brandowe treści wideo, które wyróżnią twoją firmę na tle konkurencji.

Przykładem takich działań jest firma Dr. Tusz sprzedająca tonery oraz drukarki, która na YouTube dzieli się wiedzą ekspercką oraz poradami technicznymi.

Źródło: Youtube.com

 

Jako ciekawostkę dodam, że jeśli Twój kanał na YouTube zdobędzie 10 000 subskrybentów, wówczas otworzą się dla Ciebie drzwi do YouTube Space, czyli darmowych studio dla twórców. Znajdują się one w Berlinie, Londynie, Paryżu, Los Angeles, Nowym Jorku, Rio, Tokio.

Pamiętaj też o możliwości dodawania reklam w filmach. Nie trzeba zakładać kanału na YouTube, aby zamieścić tam reklamę. Więcej dowiesz się na stronie managera reklam YouTube Ads.

TIK TOK

Jest to aplikacja mobilna, która umożliwia tworzenie udostępnianie bardzo krótkich materiałów wideo (trwających do 60 sekund), przypominających teledyski. Do jej użytkowania wystarczy smartfon i odrobina kreatywności. Aplikacja umożliwia edytowanie, montowanie i dodawanie efektów specjalnych do filmiku. Jej użytkownicy nazywają się tiktokerami lub muserami (nazwa ta pochodzi od dawnej aplikacji Musical.ly, która została przejęta przez TikTok). Liczy ona około 600 milionów użytkowników z całego świata. Najbardziej popularną polską tiktokerką jest Kinga Sawczuk. Obserwuje ją ponad 4,5 miliona osób. Odbiorcami i twórcami tej aplikacji są w większości osoby z pokolenia Post-Millennialsów, które to urodziły się po roku 2000. Jeśli więc Twoi potencjalni klienci to osoby młode, wówczas warto zaistnieć na TikToku. Do niedawna serwis nie posiadał żadnych narzędzi reklamowych i najłatwiejszym sposobem na reklamowanie marki było angażowanie popularnych twórców jako ambasadorów marki. TikTok wprowadził stronę „TikTok Adds”, na której po uprzednim założeniu konta można tworzyć kampanie promujące. Narzędzie to pozwala na ustalanie szczegółów reklam, takich jak np. miejsca docelowe. Formaty reklamowe, które można znaleźć na TikToku to „In-feed Video”, „Branded Effect”, „Brand Takeover”, „Top View”, „Hashtag Challenge”.

Źródło: tiktok

 

TWITTER

Jest to platforma udostępniająca usługę mikroblogowania. O charakterze tego medium świadczy już sama nazwa: tweet w języku angielskim oznacza “ćwierkanie”. Jest to więc platforma do przekazywania szybkich i krótkich wiadomości. Każdy z wpisów i komentarzy ma ograniczoną ilość znaków (280). To wymusza budowanie zwięzłych odpowiedzi. Mikroblogowe wpisy na Tweeterze pozwalają na udostępnianie linków, zdjęć i filmów. Twitter można potraktować jako narzędzie do nawiązywania relacji z dziennikarzami, którzy stanowią aż 1/4 zweryfikowanych kont. Ponadto na Twitterze można znaleźć konta znanych i wpływowych osób takich jak politycy, celebryci itp.

To, co napędza Twittera to dyskusje. Dzięki temu medium, można komentować posty znanych osób, a nawet wdać się z nimi w dyskusję w komentarzach. Twitter postrzega się jako najbardziej aktualne miejsce dyskusji o bieżących wydarzeniach.

Firmy prowadzące swoje profile na tym medium prowadzą różne strategie, np. H&M wstawia linki do kampanii reklamowych i produktów, natomiast The Body Shop komunikuje o swoich wartościach i zasadach – udostępniają linki do artykułów na temat równouprawnienia, społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak widać Twitter może być więc dobrym kanałem do prowadzenia komunikacji oraz budowania wizerunku i Public Relations.

Źródło: Twitter

 

FACEBOOK:

Serwis społecznościowy Facebook od lat znajduje się w trójce najbardziej popularnych stron internetowych na świecie. Użytkownicy serwisu mogą tworzyć sieci i grupy, dzielić się treściami, śledzić profile firm. Jeśli chodzi o zakres social media marketingu na Facebooku, to opiera się on przede wszystkim na prowadzeniu fan page marki. Można na nim tworzyć content taki jak: tekst, grafiki, zdjęcia, filmy, karuzele zdjęć, pokaz slajdów, tagowanie produktów. Odbiorcy postów mogą komentować zamieszczane przez firmę treści, a także klikać „reakcje” obrazujące emocje im towarzyszące.

Ponadto użytkownicy mogą udostępniać posty Twojej firmy. Im bardziej kreatywny post stworzysz, tym większe szanse, że stanie się on viralem.

Narzędzie do tworzenia nowych postów na tablicy Facebooka. Źródło: Facebook.com

Posty nie muszą być dodawane w czasie rzeczywistym — można je planować na przyszłość, a także zamieścić z datą wsteczną. Dzięki narzędziu do planowania postów zachowasz ciągłość komunikacji — dzięki niemu wpisy mogą się pojawiać samodzielnie, nawet gdy Ty jesteś akurat na urlopie.

Ponadto Facebook proponuje promowanie postów. Za dokonaniem opłaty portal pomoże ci zwiększyć zasięgi.

Serwis ten oferuje również tworzenie reklam. Ich zaletą jest dobre targetowanie. Jako reklamodawca możesz określić, do jakiej grupy odbiorców chcesz skierować komunikat. Możesz wybrać grupę wiekową użytkowników, lokalizację, płeć, języki, jakimi się posługują potencjalni klienci. Masz również możliwość wyboru, czy reklama ma pojawić się również na Instagramie i Messengerze. Oczywiście zasięg reklam zależy też od tego, jakim budżetem dysponujesz. Reklamy o większym zasięgu wymagają większego wkładu finansowego.

Facebook dobiera odbiorców reklamy w całkiem inteligentny sposób. Analizuje on m.in. zainteresowania użytkowników, czyli to, które z fan page’y lubią, do jakich grup na Facebooku przynależą. Użytkownicy Facebooka mogą zarządzać swoimi zainteresowaniami w zakładce „Preferencje”. Im lepsze ustawienia preferencji posiada użytkownik, tym bardziej dopasowane reklamy do niego trafiają.

Więcej o tworzeniu reklam na Facebooku możesz się nauczyć dzięki poradnikowi na podstronie Facebook For Business.

Warto pamiętać, że serwis posiada narzędzia dedykowane do tworzenia reklam i ich monitorowania: Manager Reklam oraz Facebook Analitycs, oraz Wskaźniki Trafności Reklam. Dzięki nim przeanalizujesz jakość reklamy, zaangażowanie pod reklamą oraz konwersję. Ponadto otrzymasz feedback czy twoja reklama jest oceniana jako średnia, powyżej średniej czy poniżej średniej. Narzędzie to możesz pobrać również w formie aplikacji na smartfona.

Źródło: https://www.facebook.com/business/tools/ads-manager

 

To nie wszystkie możliwości związane z social media marketingiem w serwisie Facebook. Pozostawia on szerokie pole do budowania wizerunku i PRu firmy.

Pamiętaj też, że użytkownicy Facebooka łączą się w grupy tematyczne. Warto śledzić grupy sięgające tematyki danej branży. Obecność w tych grupach może Ci też pomóc w odnalezieniu przyszłych klientów. Na przykład, jeśli sprzedajesz wegańskie produkty, możesz reklamować je w grupach tematycznych dla wegan. Pomocny tu będzie też marketing szeptany.

Facebook jest również pomocny w promowaniu wydarzeń. Jeśli twoja firma organizuje jakiś event, wówczas warto założyć „wydarzenie na Facebooku”. Możesz tam zamieszczać wszelkie informacje dotyczące spotkania oraz wysyłać zaproszenia do użytkowników Facebooka. Ponadto, po zakończonym wydarzeniu będziesz posiadać bazę danych w postaci listy osób, które wzięły w nim udział, bądź były nim zainteresowane.

Pamiętaj też, że na profilu firmy możesz zbierać feedback w postaci rekomendacji i ocen wystawianych przez konsumentów. Mogą oni wyrażać swoje opinie o firmie, a ty możesz się do nich ustosunkować.

MESSENGER

Messenger to komunikator internetowy, który został stworzony przez Facebooka. Wyświetla się on na tym serwisie, ale można go również ściągnąć na smartfona, bądź podpiąć pod stronę internetową. Messenger pozwala na zachowanie ciągu komunikacji z klientami. W obecnych czasach coraz częściej konsumenci zamiast zadawać pytania do firm drogą mailową, wybierają bezpośrednie wiadomości przez komunikatory. Aplikacja pozwala również na granie w minigry oraz na prowadzenie botów. Są one ciekawym sposobem na przyciąganie klientów.

Przykładem jest firma Yves Rocher, która wysyła botem wiadomości do śledzących ją użytkowników Facebooka. Poprzez Messenger informuje ona o promocjach, czy zachęca do wzięcia udziału w quizach, które nagradzane są kodami zniżkowymi.

LINKEDIN:

LinkedIn jest międzynarodowym serwisem społecznościowym, specjalizującym się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Służy przede wszystkim do budowania sieci networkingowej. Treści postów powinny zawierać podtekst zawodowy. Spaja on również ze sobą pracowników firmy. Jest to dobre miejsce na zamieszczanie ogłoszeń o rekrutacji w firmie. LinkedIn prowadzony jako osoby prywatne przypomina trochę wirtualne CV, zawiera mnóstwo informacji o karierze zawodowej poszczególnych osób, dlatego warto tam zajrzeć w przypadku poszukiwania nowych pracowników.

LinkedIn może się przydać się również do pozyskiwania partnerów biznesowych, usługodawców, a być może także klientów (w zależności od specyfiki firmy).

Portal ten może pomóc w budowaniu wizerunku eksperta. Na profilu firmowym można zamieszczać zdjęcia, linki, krótkie video i krótkie artykuły. Dodatkowo LinkedIn oferuje kupno reklam i sponsorowanego contentu. Takie usługi można kupić na specjalnie stworzonej do tego stronie Linked In Marketing Solutions.

Podsumowanie:

Prowadząc firmę, warto promować ją w mediach społecznościowych. Są one tanią, lub nawet darmową formą reklamy. Należy zastanowić się nad tym, na których z platform powinna zaistnieć twoja marka. Wszystko zależy od jej specyfiki — przedsiębiorstwa zajmujące się tworzeniem oprogramowania swoich partnerów biznesowych najszybciej znajdą na LinkedIn, natomiast firmy sprzedające ubrania najlepsze narzędzia do social media marketingu znajdą na Instagramie.

Twój biznes powinien mieć profile na tych aplikacjach, które są użytkowane przez ich potencjalnych klientów. Należy więc ustalić to, w jakim wieku są osoby z grupy docelowej firmy, jakie mają zainteresowania i na jakich serwisach społecznościowych spędzają najwięcej czasu. Pamiętaj, że każda z aplikacji ma inną charakterystykę, a co za tym idzie, prowadzenie kanałów na różnych social mediach różni się od siebie. Należy zbadać, jakie narzędzia do promocji proponuje dane medium. To pomoże w zdobyciu lepszych wyników w związku z działaniami marketingowymi. Warto być na bieżąco z aktualizacjami aplikacji i trendami w tworzeniu contentu i tworzyć na przykład posty nawiązujące do Real Time Marketingu.
Niezależnie od tego, jakie kanały mediów społecznościowych wybierzesz dla swojej firmy, jest jedna cecha wspólna dla każdego z nich: o sukcesie postów często decyduje kreatywność.

Artykuł powstał we współpracy z e-commerce software house Aurora Creation, kóry zajmuje się wdrożeniami Magento oraz kompleksową obsługą sklepów działających na tym silniku.