O Projekcie Ara oraz mobilnych rozwiązaniach dla biznesu okiem Filipa Miłoszewskiego

Miłoszewski_February_4_11-51_filip.miloszewski

Listonic to najpopularniejszy mobilny pomocnik podczas zakupów, który został nagrodzony podczas Mobile Trends Awards 2013 w kategorii wykorzystanie marketingu mobilnego. Filip Miłoszewski, współzałożyciel i członek zarządu Listonic, działający w branży mobile od 2008 roku, udziela odpowiedzi na „3 pytania do prelegenta”. W wywiadzie opowiada o najbardziej wyczekiwanej premierze mobilnej, a także o najlepszych jego zdaniem aplikacjach mających zastosowanie w biznesie.

Która z ostatnich premier urządzeń mobilnych zrobiła na Tobie największe wrażenie?

Od dłuższego czasu premiery nowych smartphonów wpisują się w schemat: większy ekran, lepszy aparat, szybszy procesor i ta ewolucja nie wywołuje u mnie większych emocji. Jednak od kiedy Google ogłosiło, że Projekt Ara pojawi się już w styczniu 2015 liczę, że mocno przyczyni się on do napędzenia hardwareowych innowacji.

Telefon składa się z niedrogiej stacji bazowej i zestawu modułów które umożliwiają jego pełną personalizację. Muszę tutaj zaznaczyć, że nie wydaje mi się, aby modularny smartphone Googla reklamowany jako “the last phone you ever needed to buy” znacząco wydłużył żywotność telefonów, a tym bardziej sprawił, że przestaniemy kupować nowe. Prawdziwa siła tego projektu tkwi w Module Developer’s Kit, czyli specyfikacji open-hardware, według której niezależni developerzy będą mogli tworzyć własne moduły rozszerzające standardowe funkcje. Gdy zostanie to wsparte solidnym systemem sprzedaży (zarówno Google Store, jak i sklepy partnerów trzecich), widzę duży potencjał na pobudzenie innowacji w smartphonach w podobny sposób, w jaki kickstarter napędza innowacje hardwarowe.

Aplikacje mobilne nie muszą tylko sprzedawać. Jakie zastosowanie aplikacji w biznesie wzbudziło u Ciebie największe uznanie?

W Listonic nasz podstawowy produkt biznesowy to reklama produktów FMCG wyświetlana bezpośrednio na listach zakupów. Aby usprawnić relacje z klientami, korzystamy z Base. Wybraliśmy ten CRM przede wszystkim ze względu na jakość rozwiązań mobilnych. Dostęp do aktualnych leadów z poziomu appki staje się w tej branży standardem, ale w Base dodatkowo każda rozmowa jest automatycznie logowana. Dzięki temu jeszcze przed odebraniem telefonu aplikacja wyświetla podsumowanie aktualnych działań biznesowych związanych z dzwoniącym klientem.

Jestem również pod wrażeniem mobilnego systemu zarządzania sprzedażą wdrożonego przez Lidla. Dzięki aplikacji na tablety każdy kierownik sprzedaży będzie miał szybki dostęp m.in do aktualnych wskaźników biznesowych, danych merchandisingowych czy ofert specjalnych. Bez wątpienia przełoży się to w wymierny sposób na usprawnienie organizacji pracy.

Wygłosisz prelekcję na Mobile Trends for Business. O czym będzie Twoje wystąpienie?

Opowiem o najważniejszych kwestiach niezbędnych do udanego launchu aplikacji w Stanach. Od komunikacji produktu przez pozycjonowanie kończąc na tym jak zbudować buzz jeszcze przed startem.

Filip Miłoszewski

Współzałożyciel i członek zarządu Listonic działający w branży mobile od 2008 roku. Zaangażowany w rozwój listy zakupów Listonic – jednej z najpopularniejszych polskich aplikacji mobilnych oraz Zamów Zakupy – pierwszego w Polsce systemu mcommerce przeznaczonego do zakupów spożywczych/FMCG. W wolnym czasie współtworzy liberalny magazyn Liberte! oraz angażuje się w działania Fundacji Industrial, Founder Institue. Z wykształcenia programista (Politechnika Łódzka/Coventry University), z zamiłowania webdeveloper, wieczorami odpoczywa przy dobrym stand-up comedy. @milof na twitterze, facebooku, G+ i tumblr.