Polacy coraz bardziej mobilni – już 9 na 10 użytkowników smartfona za jego pomocą robi przelewy

Trzy czwarte Polaków nosi w swojej kieszeni smartfon, a niemal co drugi za pośrednictwem zainstalowanej na nim aplikacji bankowej wykonuje szereg różnych operacji – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Alior Banku. Nie ma wątpliwości, że kanały mobilne systematycznie zdobywają coraz więcej zwolenników. Dziś dzięki nim możemy już nie tylko sprawdzić stan konta, ale także opłacić zakupy lub zgłosić wniosek o pożyczkę.

– Celem badania było sprawdzenie, co Polacy myślą o nowoczesnej bankowości. Zależało nam, aby zweryfikować, jak możliwości, które dają kanały mobilne, wykorzystują mieszkańcy wsi i dużych miast, a także, czy istnieje rozdźwięk między młodszym a starszym pokoleniem. Okazuje się, że wśród wszystkich grup kanały cyfrowe zyskują popularność. Potwierdza się również to, że zwyczaje klientów nieustannie się zmieniają – dziś większość spraw związanych z finansami wolimy załatwiać zdalnie – mówi Dorota Mielewczyk, Menedżer ds. Badań Marketingowych i Rozwoju w Alior Banku.

Smartfon zamiast oddziału

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Alior Banku z bankowości internetowej korzysta 70 proc. Polaków, natomiast już 45 proc. używa do “bankowania” aplikacji mobilnej. Podstawowymi operacjami wykonywanymi przez ankietowanych w kanałach mobilnych jest sprawdzenie stanu rachunku (95 proc.) oraz realizacja przelewów (91 proc.). Czterech na dziesięciu użytkowników aplikacji bankowej kupuje za jej pomocą bilet komunikacji miejskiej, a co piąty opłaca miejsce parkingowe. Natomiast więcej niż co dziesiąty składa przez telefon wniosek o pożyczkę.

– Nie jest zaskoczeniem, że w grupie osób, które preferują bankowanie poprzez kanały mobilne, przeważają młodsi klienci. Także oni częściej korzystają z funkcjonalności innych niż weryfikacja stanu konta czy zlecenie przelewu. Z naszego badania wynika, że na zakupy przez smartfona decyduje się 84 proc. osób w wieku 18-24 lata. Co ciekawe, jednak nie tylko młodzi deklarują chętne korzystanie z tego rozwiązania – dodaje Dorota Mielewczyk.

Przeszkody w korzystaniu z e-bankowości

Pomimo że bankowość elektroniczna cieszy się coraz większą popularnością, to część z nas się do niej jeszcze nie przekonała. Jak wynika z badania, blisko co czwarty Polak korzystający z usług finansowych w ogóle nie korzysta z kanałów cyfrowych. W tej grupie osób, prawie 30 proc. jako główną barierę wskazuje kwestię bezpieczeństwa. Najczęściej taka obawa towarzyszy respondentom w wieku 25-34 lata (42 proc.). To jednak nie jedyna przeszkoda, o której wspominają uczestnicy. Co piąty odpowiedział, że problemem jest przede wszystkim brak wiedzy na temat możliwości, jakie daje bankowość internetowa. Istotnym ograniczeniem jest również brak odpowiedniego sprzętu. Co dziesiąty badany deklaruje, że nie posiada komputera, smartfona lub tabletu, na którym mógłby bankować.

– Chcąc eliminować wskazywane przez ankietowanych przeszkody, musimy jako bank przywiązywać większą wagę do działań edukacyjnych. W procesie transformacji cyfrowej szczególnie ważne jest stworzenie przestrzeni, w której wszyscy klienci, bez względu na stopień zaawansowania technologicznego, będę mogli otrzymać wsparcie i wskazówki doradców. Nasza rolą jest pokazywanie, że e-bankowość to nic groźnego, a obsługa konta internetowego może być nie tylko wygodna, ale przede wszystkim bardzo bezpieczna – mówi Dorota Mielewczyk.

Polacy za zakupy chętnie płacą bezgotówkowo…

Coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez internet – to wygodne, szybkie i można wybrać najlepszy towar z szerokiej gamy asortymentu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Alior Banku -konsumenci płacą przelewem równie chętnie jak gotówką. Takie sposoby płatności jak płatność gotówką za pobraniem, zwykły przelew oraz przelew pay-by-link zyskały po blisko 50 proc. wskazań. Kupując w sieci Polacy często też posługują się kartą – tym sposobem płaci 44 proc. ankietowanych. Z kolei z płatności telefonem typu BLIK korzysta na razie co piąty badany.

Wzrost zainteresowania zakupami online nie oznacza jednak, że sklepy stacjonarne straciły swoich zwolenników. Do tej pory spora grupa konsumentów decyduje się na kupowanie w tradycyjny sposób. A jak płacą za produkty i usługi?

– Jeśli chodzi o zakupy w stacjonarnych punktach to najbardziej popularne pozostają karta i gotówka. Tę pierwszą wybiera ponad 82 proc., tymczasem banknotami płaci trzy czwarte Polaków. Co ciekawe, w takich miejscach już co piąty klient banku decyduje się na użycie kodu BLIK. Wyniki badania wyraźnie pokazują więc, że dla Polaków istotnym kryterium podczas płacenia jest wygoda i szybkość transakcji. Telefon to najwygodniejsza forma płatności już dla 37 proc. klientów – dodaje Dorota Mielewczyk.

… a za granicę zabierają gotówkę

Zebrane wśród ankietowanych odpowiedzi pokazują, że na zagraniczne wyjazdy Polacy wciąż chętniej wolą zabierać gotówkę. Na taką odpowiedź wskazuje ponad 60 proc. uczestników badania. Więcej niż połowa ma jednak w pogotowiu kartę płatniczą, a 30 proc. korzysta z bankomatu. Poza granicami kraju niemal co dziesiąty Polak płaci za produkty i usługi za pomocą telefonu. Wybór nowoczesnych metod płatności częściej deklarują osoby do 34 roku życia, podczas gdy wśród osób starszych (powyżej 60 r.ż.) jest to zaledwie 1 proc.

Nowoczesny bank to bank zaangażowany

Ankietowani udzielili także odpowiedzi na pytanie o to, w jakim stopniu zaawansowanie technologiczne oferowanych funkcjonalności jest dla nich istotne. Wyniki pokazują, że dla 70 proc. respondentów wprowadzanie przez bank kolejnych rozwiązań jest ważną kwestią, natomiast tylko dla co czwartego nie ma to większego znaczenia.

Autorzy badania postanowili sprawdzić również, co Polacy rozumieją pod pojęciem nowoczesnego banku. Okazuje się, że idąca z duchem czasu instytucja finansowa kojarzy im się przede wszystkim z odpowiedzialnością oraz zaangażowaniem społecznym. Tak nowoczesność postrzega 78 proc. badanych.

O badaniu:

Badanie zrealizowane na zlecenie Alior Banku przez Kantar Polska na przełomie listopada i grudnia 2019 roku. Badanie miało charakter ilościowy, w ramach którego przeprowadzono wywiady przy użyciu techniki CATI, na reprezentatywnej próbie ubankowionych Polaków 18+.