Konferencje

Pozycjonowanie lokalne w Google – jak zrobić?

Lokalne biznesy powinny być promowane pośród lokalnej społeczności. To oczywiste. A ponieważ już od wielu lat reklama internetowa bije na głowę tradycyjną, warto przenieść swoją komunikację z ulotek, bannerów, słupów reklamowych czy ogłoszeń w lokalnej prasie do miejsca, które jest w zdecydowanej większości pierwszym punktem poszukiwań dla potencjalnych klientów – do wyszukiwarki Google. Dowiedz się, w jaki sposób się w niej pozycjonować, by trafić do osób zainteresowanych Twoją lokalną ofertą.

W jakim celu powinno pozycjonować się lokalnie?

Z pozycjonowania lokalnego w Google powinny korzystać przedsiębiorstwa działające – jak sama nazwa wskazuje – lokalnie, czyli w danym regionie, województwie, a najlepiej miejscowości. W ten sposób mogą promować swoją ofertę na geograficznie ograniczonym rynku (zamiast szeroko, na cały kraj), na którym prowadzą swoją działalność i są w stanie dostarczyć swoje produkty lub usługi klientom.
By zrozumieć tajniki tego, jak pozycjonować lokalnie swoją firmę w Google, warto zdobyć podstawową wiedzę na temat: geolokalizacji i personalizacji, lokalnych fraz kluczowych, tworzenia i optymalizacji wizytówki w Google Moja Firma, pozyskiwania rekomendacji klientów, optymalizacji strony internetowej pod kątem działań on-site i off-site, pozyskiwania wartościowych linków, monitorowania poprawności i aktualności NAP (nazwy, adresu i numeru telefonu firmy). O tym wszystkim już za moment.

Geolokalizacja i personalizacja

Pozycjonując się lokalnie, musisz pamiętać o dwóch aspektach – geolokalizacji i personalizacji. W skrócie, jeśli osoba poszukując w Google ma włączony GPS i jest zalogowana na swoim koncie, algorytmy mają na jej temat więcej danych i mogą precyzyjniej wyfiltrować dla niej wyniki, jak najlepiej dostosowując je do jej położenia geograficznego oraz preferencji.
Jeśli jednak jest odwrotnie (nie ma włączonego GPS, ani nie jest zalogowana na swoim koncie Google), może otrzymać inne wyniki. Nie bez znaczenia w całym tym procesie jest również WiFi (tzn. inne wyniki pokazuję się w włączonym, a inne z wyłączonym, tak samo, jak w przypadku GPS i statusu zalogowania).
Te mechanizmy pomagają lokalnym biznesom pozycjonować się w wynikach wyszukiwarek, zwłaszcza w wersji mobilnej, z której i tak korzysta większość internautów. Warto jednak na bieżąco monitorować swoją pozycję w Google i prowadzić działania optymalizujące, które ją podniosą.

Lokalne frazy kluczowe

Chcąc pozycjonować się lokalnie, musisz zadbać o dobrze dobrane frazy kluczowe. By to zrobić, rozpocznij od przeanalizowania słów, po których internauci szukają Twoich usług lub lokalizacji, w jakiej znajduje się Twój biznes. Istotne jest, byś zwrócił szczególną uwagę na to, czy we frazie znajduje się nazwa miejscowości lub dzielnicy, w jakiej działasz, czy też nie. To ważne zwłaszcza wtedy, gdy działasz w kilku miejscowościach.
By pozycjonować się na lokalne słowa kluczowe, musisz przygotować sobie dedykowane strony docelowe (landig pages), do których skierowani zostaną internauci, znajdujący Twoją ofertę w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Taka podstrona powinna dokładnie odpowiadać na zapytanie użytkownika – np. jeśli interesuje go Twój oddział w mieście X, nie kieruj go na podstroną dotyczącą miasta Y. Dlatego na początku musisz zadbać o odpowiednią architekturę informacji na stronie i podzielić ją na poszczególne miasta, z danymi kontaktowymi i lokalizacją oddziałów, a także zdjęciami. Jest to ważne również w kontekście odpowiedniej konfiguracji wizytówki w Google Moja Firma.

Jak skonfigurować wizytówkę w Google Moja Firma?

Jeśli Twoje przedsiębiorstwo ma kilka oddziałów, wizytówkę w Google Moja Firma będziesz musiał skonfigurować dla każdej lokalizacji. Każda z nich musi posiadać własne dane teleadresowe oraz kierować do odpowiedniej podstrony, dedykowanej konkretnej miejscowości. Wyłącznie wizytówka centrali firmy powinna linkować do strony głównej.
W profilu Google Moja Firma należy uzupełnić wszystkie najważniejsze sekcje – od informacji o firmie, godzinach otwarcia, poprzez usługi czy produkty, aż po wpisy i artykuły oraz zdjęcia. Szczególnie istotne są te ostatnie. Ilość fotografii powinna sukcesywnie przyrastać, ponieważ ma to duże znaczenie dla pozycjonowania wizytówki. Najlepiej, jeśli będą to – w zależności od charakteru działalności – zdjęcia z informacjami o godzinach otwarcia, menu, cennikiem, planszą wejściową z nazwą firmy, jeśli znajduje się w budynku, w którym zlokalizowanych jest więcej przedsiębiorstw, ale też prezentujące produkty czy usługi oraz zdjęcia 360 stopni. Internauci bardzo chętnie klikają takie zdjęcia, a nawet dodają własne.

Rekomendacje i oceny

Jeśli chodzi o wizytówkę w Google Moja Firma, równie ważne, jak jej odpowiednie skonfigurowanie, jest pilnowanie opinii i gwiazdek, jakimi na temat Twojego biznesu dzielą się internauci.
Najcenniejsze są rekomendacje od lokalnych przewodników. W zasadzie wystarczy, że przyznają Ci gwiazdki i automatycznie Twoja firma zacznie pojawiać się w wynikach na Mapach Google. Oczywiście pisemne opinie są również mile widziane. Pamiętaj, by systematycznie na nie odpowiadać – zwłaszcza na te negatywne – i by trzymać fason podczas udzielania odpowiedzi. Takie działania z obszaru PR są bardzo ważne – nie tylko dla osób, które odwiedzają Twoją wizytówkę, ale też na robotów wyszukiwarek.
Zachęcaj swoich klientów, by dzielili się ocenami i rekomendacjami w Google Moja Firma. Dbaj o to, by pochodziły one od osób, które rzeczywiście skorzystały z Twojej oferty, a recenzje wydające Ci się być chęcią umyślnego zaszkodzenia Ci przez konkurencję, na bieżąco zgłaszaj.

Optymalizacja strony pod kątem działań on-site i off-site

By skutecznie pozycjonować się w lokalnych wynikach wyszukiwania, musisz zadbać również o swoją stronę internetową. W tym celu zoptymalizuj ją pod kątem działań on-site i off-site.
W przypadku on-site najważniejsze jest, by zbudować na stronie dane strukturalne, powiązane z lokalizacjami, w których działasz. Po drugie, tytuł strony powinien być identyczny lub mocno zbliżony do tego z Google Moja Firma i nie należy w nim za wszelką cenę upychać fraz kluczowych, bo są to praktyki niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki. W stopce, ewentualnie w tekście na stronie, stosuj linkowanie wewnętrzne na frazy kluczowe z dopiskiem miejscowości. Ważną kwestią jest również posiadanie bloga i publikowanie na nim artykułów, które wzmocnią stronę internetową.
Z kolei w przypadku off-site, warto skupić się na pozyskiwaniu wartościowych linków (np. z lokalnych portali branżowych), które będą prowadziły do wizytówki w Google Moja Firma i na podstrony dedykowane lokalizacjom, w których działa Twoje przedsiębiorstwo. Pamiętaj też o prowadzeniu działań promocyjnych w mediach społecznościowych oraz o NAP (nazwa, adres, numer telefonu), które warto “rozsiać” po katalogach internetowych, najlepiej dedykowanych branży, w jakie działasz. Powinny być one połączone z konkretnymi adresami URL, ponieważ taka praktyka pozwala “zapunktować” u Google.
Więcej informacji na temat pozycjonowania stron w Google – nie tylko lokalnego – znajdziesz na Zgred.pl.

Udostępnij
Zobacz także