Konferencje

[Raport] W 2017 roku rynek aplikacji mobilnych miał się świetnie

Firma App Annie, jak co roku, przygotowała raport podsumowujący globalny poziom wykorzystania aplikacji mobilnych. Jak można by się tego spodziewać, w roku 2017 pobieraliśmy je jeszcze częściej i spędzaliśmy w nich więcej czasu. Wiązało się to także ze zwiększonymi przychodami deweloperów mobilnych, które w dużej mierze pochodziły z rynku chińskiego.

Świetny rok dla rynku aplikacji mobilnych

Globalnie rzecz ujmując, w 2017 roku, liczba pobrań aplikacji mobilnych podniosła się o 60% w stosunku do 2015 roku, do 175 mld pobrań. Od tamtego czasu, znacząco, bo aż o 105%, wzrosły wydatki konsumenckie na aplikacje (do 86 mld dolarów). Zwiększył się też czas spędzany przez użytkowników w aplikacjach w ciągu całego roku (do 43 dni, co oznacza wzrost o 30%). Każdego dnia konsumenci spędzali w nich około 3 godzin, a najwięcej na rynkach rozwijających się, w krajach takich jak Indonezja, Meksyk i Brazylia.

Aż 80 aplikacji na telefonie, a miesięcznie używamy około 40 z nich

Według większości rynkowych analiz, w 2017 roku, średnio trzymaliśmy na smartfonach około 80 aplikacji (licząc zapewne wszystkie, nawet te systemowe), a miesięcznie korzystaliśmy z około połowy z nich.

Miesięczna średnia zainstalowanych i używanych aplikacji (na smartfonach z Androidem i iOS) wg kraju


Zachodziły jednak pewne różnice między różnymi krajami. Na przykład w Chinach i Japonii użytkownicy mieli trzymać na smartfonach średnio ponad 100 aplikacji (wciąż używali jednak nieco poniżej 40).

Finansowy boom w aplikacjach

W 2017 roku jeszcze większą popularnością, szczególnie w Indonezji i Brazylii, cieszyły się aplikacje finansowe – w tym bankowość mobilna. W parze z tym trendem szedł także rozwój płatności mobilnych na rynkach rozwijających się w Indiach, Chinach i Indonezji. W 2017 roku wielu nowych użytkowników zyskały również aplikacje do zarządzania kryptowalutami (monitorowania, przechowywania i sprzedaży).

Zakupy, video streaming, podróże, współdzielenie i aplikacje społecznościowe ze wzrostem popularności

App Anni wskazywało także na jeszcze większe zainteresowanie (w postaci większej liczby użytkowników):

  • aplikacjami zakupowymi (np. AliExpress),
  • aplikacjami do video streamingu (np. Netflix, w którym użytkownicy spędzali najwięcej czasu spośród wszystkich aplikacji),
  • aplikacjami turystycznymi i podróżniczymi (np. TripAdvisor, aplikacje linii lotów lotniczych),
  • aplikacjami do współdzielenia pojazdów (np. Uber),
  • aplikacjami społecznościowymi (np. WhatsApp Messenger, Facebook)

Według danych App Annie, to właśnie Facebook był w 2017 aplikacją z największą miesięczną liczbą użytkowników (MAU) na świecie. Częściej pobierano natomiast jedynie Messengera.

Gry motorem mobilnej gospodarki

Nie można zapomnieć o jednym z głównych motorów napędowych gospodarki aplikacji – grach mobilnych. Okazuje się, że czas spędzają w nich głównie osoby w wieku powyżej 25 lat. Gracze mobilni z roku na rok wydają też na swoje hobby coraz większe kwoty pieniędzy (głównie w Japonii, USA i Chinach). Najpopularniejszą wśród użytkowników grą mobilną, w czwartym kwartale 2017 roku, okazał się tytuł Honour of Kings (na podstawie danych z iOS i Androida). Tymczasem Pokemon GO uplasowało się na ostatniej pozycji ubiegłorocznego top 10.

Chiny wydają najwięcej

Chiny to obecnie największy i prawdopodobnie najważniejszy rynek dla aplikacji mobilnych. W ostatnim kwartale 2017 roku, w Państwie Środka, użytkownicy na iOS, z Google Play i innych sklepów aplikacji na Androidzie, spędzili w aplikacjach ponad 200 miliardów godzin. Przełożyło się to na pokaźne sumy, jakie mieszkańcy Chin przeznaczali na „mobilki”. Około 25% globalnych przychodów z app store’ów, zakupów w aplikacjach w oraz reklam w aplikacjach pochodziła bowiem z rynku chińskiego. Co ciekawe, większość z najczęściej używanych w Chinach aplikacji, została opracowana przez chińskie firmy. Niektóre z nich przedzierają się także na globalny rynek – np. apki do współdzielenia rowerów takie jak Mobikie albo ofo.

Ogólny czas spędzany w aplikacjach (w 4-tym kwartale 2017 roku) wg kraju

W Polsce, podobnie jak na całym świecie, królował Facebook, a najwięcej czasu poświęcaliśmy Tinderowi

Według danych App Annie, w Polsce największą miesięczną liczbą użytkowników (MAU) cieszyły się aplikacje należące do Facebooka: Messenger, Facebook, WhatsApp Messenger oraz Instagram. Wśród gier dominowały Pokemon Go, Clash Royale QuizClash oraz Hearthstone: Heroes of Warcraft. Najwięcej czasu Polacy spędzali w aplikacjach: Tinder, Netflix oraz Google Drive.
Więcej informacji i szczegółów na temat stanu aplikacji na 2017 rok, znajdziecie w raporcie „App Annie 2017 Retrospective”.
Źródłowww.appannie.com

Udostępnij
Zobacz także