RAPORT: Co czwarty polski e-konsument kupi świąteczne prezenty na smartfonie

Kobieta ze smartfonem

Zakupy na smartfonie stają się coraz powszechniejsze wśród polskich internautów – wynika z raportu opublikowanego przez Mastercard. Niemal co drugi (45%) kupuje mobilnie przynajmniej raz w tygodniu. Tę formę płatności doceniamy szczególnie w okresie przedświątecznym, najchętniej kupując prezenty w domowym zaciszu.

Europejskie badanie Mastercard – Polska w czele stawki m-commerce

Mastercard opublikował wyniki europejskiego badania na temat popularności zakupów internetowych dokonywanych na urządzeniach mobilnych*. Wynika z niego, że niemal co piąty internauta (18%) kupuje mobilnie częściej niż raz w tygodniu, co jest najwyższym wynikiem w Europie, a raz w tygodniu – 27%.

Już niemal co drugi (45%) polski e-konsument robi zakupy w ten sposób raz w tygodniu lub częściej, a wyższe wskaźniki odnotowano jedynie w dwóch krajach – w Niemczech i Wielkiej Brytanii (po 48%).

Spośród wszystkich transakcji realizowanych przez ankietowanych z Polski już co czwarta (25%) jest dokonywana mobilnie. Pod względem koszyka mobilnych zakupów prym w Europie wiodą Niemcy (31%), zaś stawkę zamykają Rosja i Francja (po 20%).

Dodaj do koszyka, zapłać jednym tapnięciem i gotowe

Dla polskich e-konsumentów największymi zaletami zakupów z wykorzystaniem telefonu są szybkość (63%) oraz płatności one-click (33%). Nie trzeba już stać w kolejce do kasy, a nową czapkę można wybrać i zamówić w trakcie podróży autobusem. Następnie dyskretnie opłacić zamówienie jednym tapnięciem (np. za pomocą przycisku Pay with Google, albo usługi portfela cyfrowego Masterpass). Trzecią zaletą m-commerce wymienianą przez ankietowanych jest prostsza nawigacja (24%), zapewniana np. przez responsywne strony WWW czy aplikacje zakupowe.

Polscy internauci kupują na smartfonach najczęściej ubrania i akcesoria (54%), przedmioty związane z kulturą – książki, bilety do kina, teatru i na koncerty (44%) oraz elektronikę (43%). Na smartfonach kupujemy też cyfrowe bilety komunikacji miejskiej (34%) oraz za parkingi (20%).

Najczęściej kupujemy mobilnie siedząc na… kanapie i przez aplikacje mobilne

Zgodnie z wynikami badania Mastercard polscy internauci najczęściej kupują mobilnie w domowym zaciszu, na kanapie (82%) lub w łóżku (33%). Niemal połowa (49%) e-konsumentów robi takie zakupy w dni robocze między 17:00 a 21:00. To pokazuje, że m-commerce pozwala również poradzić sobie z innym problemem, jakim są ograniczone godziny otwarcia sklepów stacjonarnych.

Ponad połowa, bo 63% polskich e-konsumentów przebadanych przez Mastercard, zadeklarowało, że okazjonalnie robi zakupy za pomocą urządzeń mobilnych. Co dziesiąty badany (13%), dokonywał ich wyłącznie na smartfonie. Około 18% deklarowało, że mobilne zakupy robi częściej niż raz w tygodniu (to najwyższy wynik w Europie!). Podobnie wyglądało to w 2016 roku, kiedy to, według raportu Deloitte, co dziesiąty Polak miał kupić świąteczne prezenty przez smartfon lub tablet.

Aż 81% ankietowanych, przy zakupach mobilnych, korzysta z aplikacji na telefon. Jest to drugi najwyższy wskaźnik w Europie, po Hiszpanii i Rosji (83%). Większość respondentów (64%) wskazała, że w ciągu ostatniego roku korzystała z 2-5 aplikacji zakupowych. Ideą ich użycia jest zwiększenie wygody i bezpieczeństwa kupowania w telefonie.

A przed świętami zakupy robimy w ciągłym biegu

Już prawie 4 na 10 polskich internautów (38%) deklaruje, że w tym roku kupi mobilnie znaczną część świątecznych prezentów. Pod tym względem w Europie najbardziej postępowi są Włosi (48%), a konserwatywni – Holendrzy, spośród których 46% nie zrobi przed świętami żadnych mobilnych zakupów.

Jak to w okresie przedświątecznym, bywamy “w ciągłym biegu”. W efekcie co piąty ankietowany (21%) kupuje mobilnie prezenty będąc w pracy lub na uczelni, zaś 40% robi to między godziną 12:00 a 17:00, czyli w godzinach tradycyjnie zarezerwowanych na pracę. Możliwość kupowania w biegu, między jedną czynnością a drugą, sprawdza się również m.in. podczas czekania na autobus lub pociąg, kiedy to robienie zakupów deklaruje 11% badanych.

Smartfon zastępuje nie tylko sklep, ale też portfel

Smartfon zastępuje już nie tylko sklep, ale i portfel. Zbliżeniowo zapłacimy nim przez NFC za zwykłe zakupy. Na przykład dzięki usługom takim jak Google Pay czy Apple Pay. Pozwalają na to również mobilne aplikacje banków w standardzie HCE, w których można bezpiecznie zapisać swoją kartę płatniczą. Umożliwia to technologia tokenizacji, realizowana w usłudze MDES (Mastercard Digital Enablement Service).

* O europejskim badaniu Mastercard nt. m-commerce
Badanie na zlecenie Mastercard przeprowadziła agencja badawcza Innofact, na łącznej grupie 18 174 dorosłych internautów. Ankiety zostały zrealizowane w dniach 14-19 listopada 2018 r. w dziesięciu krajach: Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Polsce, Rosji, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech (próba na kraj = ok. 1 500).

Źródło: informacja prasowa (Mastercard)


  
  
. .