[RAPORT] We Are Social: Cyfrowy wzrost w 2019 roku

Digital 2019

Z Internetem łączy się już więcej ludzi niż mieszka w miastach. To blisko 2/3 globalnej populacji – 4 miliardy 390 milionów osób. W 2018 roku około 367 milionów z nich po raz pierwszy połączyło się z siecią. Dziennie przybywało więc milion Internautów! Takie informacje znajdujemy w raporcie Global Digital 2019 przygotowanym przez We Are Social i Hootsuite.

Według danych zebranych w raporcie, w 2018 roku o ponad 280 milionów wzrosła także liczba użytkowników mediów społecznościowych. Korzysta z nich prawie 45% populacji, czyli około 3.5 miliarda osób. Niewiele mniej, bo 42%, robi to za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

W Polsce, użytkownicy sieci to już 79% populacji (internetu mobilnego – 69%), czyli ok. 29 milionów osób. Oznacza to wzrost o 325 tys. użytkowników w stosunku do stycznia 2018 roku. W Internecie spędzamy niewiele mniej czasu niż wynosi średnia globalna – 6 godzin i 2 minuty.

Jeśli chodzi o mobilną łączność z Internetem, w rankingu GSMA Intelligence znajdujemy się na 21 miejscu z wynikiem 76.69 pkt na 100. Średnia prędkość mobilnego internetu w Polsce wyniosła natomiast 27.9 Mbit na sekundę (nieco lepiej niż średnia światowa – 25.1 Mbit/s)

57% globalnej populacji łączy się z siecią, a 52% robi to przez smartfony i tablety

Globalna liczba unikalnych użytkowników mobilnych wzrosła z kolei o “skromne” 100 milionów. I tak, blisko 2/3, a konkretnie 67% globalnej populacji, używa już smartfonów i tabletów (ponad 5 miliardów ludzi!). Prawie 4 miliardy korzysta z nich natomiast do obsługi Internetu (to 52% światowej populacji). W ciągu 2018 roku, na przeciętny smartfon, miesięcznie przypadało 7GB zużytych danych internetowych. W styczniu 2019 roku, spośród 8.8 miliardów połączeń, 71% odbywało się przez sieć 3G/4G (w Polsce 81%).

To właśnie smartfony i tablety, jak piszą twórcy raportu, przyczyniły się do rozwoju handlu internetowego. Wszystko za sprawą wzrastającego rynku m-commerce oraz “mobilnych portfeli”. Na początku 2019 roku ponad połowa użytkowników sieci kupiła coś za pośrednictwem smartfona (w Polsce – 36% użytkowników). Z bankowości internetowej korzystało 41% globalnej populacji (w Polsce 51%), a z mobilnych portfeli 37% (w Polsce 28%).

Średni czas spędzany online to ponad 6.5 godziny dziennie. Zmniejszył się on o 7 minut w porównaniu z rokiem ubiegłym. O 8 minut zwiększył się natomiast czas korzystania z sieci na urządzeniach mobilnych, do 3 godzin i 14 minut (W Polsce – 2 godziny i 11 minut).

W sieci wciąż króluje system operacyjny Android, z którego korzysta 76.9% mobilnych użytkowników Facebooka (Apple iOS to 14.1%). W 2018 roku zwiększyła się liczba pobieranych aplikacji mobilnych, a także związane z nimi wydatki (101 miliardów dolarów rocznie i ok. 20.15 dolarów na jeden smartfon). Użytkownicy pobierali głównie gry, w których robili również cyfrowe zakupy.

Azja i Afryka głównym źródłem wzrostu

Warto zaznaczyć, że za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim regiony Afryki i Azji Pacyficznej, z których pochodzi większość użytkowników sieci. Jednocześnie, najbardziej spenetrowanymi przez Internet regionami są Europa i Ameryka Północna (średnia na poziomie ok. 95%). Jeśli chodzi  o konkretne państwa, najlepszym dostępem do Internetu cieszą się z kolei m.in. mieszkańcy Andory, Aruby, Bermud, Islandii czy Kataru. Najsłabszym – użytkownicy z Korei Północnej, Erytrei, Czadu, Republiki Środkowoafrykańskiej, Demokratycznej Republiki Konga i Burundi.

Co ciekawe najwyższy procent użytkowników korzystających z social mediów za pomocą mobile, przynależy do regionu Azji Wschodniej (70% użytkowników). Owa popularność smartfonów i tabletów charakterystyczna jest właśnie dla regionów Azji, Ameryki Południowej, Afryki i Europy Wschodniej

Trendy na 2019 rok

Wśród istotnych trendów na rok 2019, twórcy raportu wymieniają większą demokratyzację danych osobistych, popularność streamingu na żywo, wykorzystania wyszukiwania głosowego, Rozszerzonej Rzeczywistości (AR) oraz uczenia maszynowego w biznesie i reklamie.

Głównym punktem styczności cyfrowego klienta z marką stały się media społecznościowe wraz z komunikatorami mobilnymi. Mogą one zamienić się w realne platformy do sprzedaży lub rekomendowania produktów. Czy to za pomocą nowych narzędzi, czy influencerów. Przeciętny użytkownik posiada dziś około 8 kont w różnych social mediach. Wiele afer związanych z prywatnością danych nadszarpnęło jednak zaufanie konsumentów do tego typu serwisów.

Rekomendacje na 2019 rok

W związku z tym, autorzy opracowania rekomendują firmom przejrzystą i jasną komunikację na temat wykorzystania danych użytkowników w personalizacji oferty. Biznesom przyda się także wykorzystanie mediów społecznościowych na szerszą skalę (np. poprzez Instagram Stories), postawienie wspólnych dla wszystkich działów KPI (kluczowych wskaźników efektywności) oraz uspójnienie przekazu w różnych mediach, w których konsumenci stykają się z ich marką. Wśród marek, którymi warto się inspirować wymieniono Gucci, Glossier oraz Sephora.

W raporcie Digital 2019 znaleźć można również inne ciekawe dane statystyczne i demograficzne na temat globalnej populacji, wykorzystania Internetu, urządzeń mobilnych, e-commerce (także statystyki dotyczące najchętniej używanych na Twitterze emotikon ;).

Raport dla świata: https://wearesocial.com/uk/digital-2019

Raport dla Polski: https://datareportal.com/reports/digital-2019-poland


  
  
. .