Raport IDC: rynek tabletów zwalnia!

tablety1

Jeszcze do niedawna powszechnie akceptowano tezę o erze „post-pc”, czyli takiej sytuacji na globalnym rynku, w której to miejsce tradycyjnych komputerów zajmują tablety czy urządzenia hybrydowe. Zaledwie kilka tygodni temu informowaliśmy Was o powolnej ewolucji na rynku tabletów, natomiast najnowsze dane firmy analitycznej IDC wskazują, że ten sektor gospodarki czeka mocne spowolnienie.

Jakie dane pozwalają na taką tezę? Analitycy z IDC przytaczają statystyki sprzedaży tabletów w 2013 roku. Był to okres, w którym sprzedaż tych urządzeń wzrosła aż o 52,5% w stosunku do roku 2012. Natomiast w roku obecnym ten wzrost wyniesie zaledwie 7,2% w stosunku do roku ubiegłego. Gołym okiem widać skalę tego spowolnienia. Różnica przeszło 45% z pewnością przyprawi o ból głowy niejednego managera.

Co stanowi źródło tak dramatycznego spadku sprzedaży tabletów? Z pewnością trudno w tym wypadku pisać o jakiejś jednostkowej przyczynie. Jedną z nich może być typowy cykl życia tabletu. Jest to urządzenie, które zmieniamy stosunkowo rzadko, a z pewnością rzadziej niż smartfony. Presja zakupu kolejnego, wydajnego tabletu ma nam towarzyszyć średnio co 4 lata. Ryan Reith, jeden z dyrektorów IDC, wyjaśnia:

„U początku rynku tabletów przewidywano, że cykl życia tych urządzeń będzie podobny do cyklu smartfonów, z częstością wymiany co 2-3 lata. Jednak zamiast tego, wielu użytkowników tabletów zdecydowało się pozostać przy swoim urządzeniu na dłużej niż 3 lata, a w niektórych przypadkach dłużej niż nawet 4 lata.”

Inną przyczyną spadku sprzedaży tabletów może być stabilizacja rynków rozwiniętych, gdzie konsumenci zdążyli już zaspokoić swoje potrzeby. Co więcej, sami producenci starają się dbać o klientów, choćby poprzez politykę aktualizacji oprogramowania urządzeń. Dla części osób to właśnie dostępność uaktualnień może być wystarczającym powodem pozostania przy aktualnie posiadanym sprzęcie.

Obraz całości uzupełnia dość mizerna pozycja tabletów i urządzeń hybrydowych, działających pod kontrolą Windowsa. Microsoftowi nie pomogła nawet współpraca z firmą Intel. W chwili obecnej tablety z systemem Microsftu stanowią zaledwie 4,6% rynku, a bezsprzecznym liderem jest Android, który zapewnił sobie udziały na poziomie 67,7%.

tablety 1

Co prawda święta dopiero przed nami, ale gorączka zakupowa trwa już w najlepsze. Być może okres świąteczny wpłynie na wzrost poziomu sprzedaży tabletów w tym roku, natomiast rewolucji w liczbach raczej nie należy się spodziewać.

Producenci tabletów muszą zaproponować nowe technologie i rozwiązania, które zachęcą konsumentów do częstszych zmian sprzętu. Wydaje się jednak, że niektóre firmy (produkujące jednocześnie tablety i smartfony) prowadzą sprzeczną politykę sprzedażową. Oferują coraz większe smartfony (phablety), przez co ograniczają przestrzeń dla tabletów.

Źródło:
http://www.ubergizmo.com/2014/11/idc-tablet-market-sees-massive-slow-down-in-2014/
http://appleinsider.com/articles/14/11/25/idc-tablet-market-suffers-massive-slowdown-in-2014-apples-ipad-not-immune


  
  
. .