Rozszerzona rzeczywistość (AR) w świecie wina

Zazwyczaj pierwszymi skojarzeniami po usłyszeniu pojęcia rozszerzona rzeczywistość (AR – Augmented Reality) są gry, zwłaszcza te mobile. Nie jest to zaskakujące, między innymi przez popularną aplikację Pokemon Go wykorzystującą tą technologię. Co ciekawe, wykorzystanie AR znajduje swoje zastosowanie również w innych branżach, w tym przez producentów najlepszych win.

Czym jest AR?

Rozszerzona rzeczywistość (AR) to połączenie interaktywnych elementów cyfrowych ze światem rzeczywistym. Technologia ta znana jest przede wszystkim z gry Pokemon Go. Ta niezwykle popularna gra mobilna pozwala użytkownikom oglądać otaczający ich świat za pomocą kamer smartfonów wraz z projekcją pojawiających i znikających nakładek – elementów gry, takich jak ikony czy zawsze nieuchwytne stworki zwane Pokemonami.

Kolejną dobrze znaną aplikacją jest Google SkyMap. Dzięki niej informacje o konstelacjach, planetach i innych obiektach kosmicznych nałożone są na rzeczywisty obraz nieba, gdy skierujesz swoją kamerę w przestrzeń ponad horyzontem. Podobnie działa IKEA Place. Aplikacja zapewnia nakładkę wizualizując nowe meble w pomieszczeniu w którym się znajdujemy. Co ciekawe, technologia AR nie jest wyłącznie wykorzystywana w aplikacjach mobilnych, ale również w biznesie, wojsku, czy medycynie. Przykładowo armia Stanów Zjednoczonych używa narzędzi AR do tworzenia ulepszonych cyfrowo misji szkoleniowych dla żołnierzy. Poręczne okulary do rozszerzonej rzeczywistości i zestawy słuchawkowe mogą pomóc futurystycznym armiom przetwarzać dane z niewiarygodną prędkością, pomagając dowódcom w podejmowaniu lepszych decyzji na polu bitwy. Innym przykładem wykorzystania tej technologii to aplikacja lotniska Gatwick. Pomaga ona podróżnym poruszać się po lotnisku, dzięki właśnie AR.

 

E-Sommelier

Firma CEDC International postanowiła zaskoczyć amatorów zarówno win, jak i nowoczesnych technologii. W najnowszej kampanii z wykorzystaniem technologii AR – rozszerzonej rzeczywistości, konsumenci kupujący wybrane wina z winnic Torres lub Mare Magnum, mogą wziąć udział w indywidualnym szkoleniu prowadzonym przez profesjonalnego sommeliera. Warto podkreślić, że projekt ten daje nowe możliwości w obszarze komunikacji marketingowej.

Consumer experience staje się obecnie jednym z najważniejszych obszarów budowania
pozycji marki. Lojalność konsumentów przestaje bazować na cenie produktu czy na
przyzwyczajeniu. Zamiast tego, zaczynają oni poszukiwać marek umiejących budować
pozytywne doświadczenia związane z produktem – komentuje Marcin Chyliński, Marketing
Manager firmy CEDC International. Mając na uwadze, iż konsumenci, w szczególności wina, szukają wiedzy o produkcie w dostępnej i atrakcyjnej formie, zdecydowaliśmy się na
wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w naszej kampanii.

Za pomocą innowacyjnej platformy Viuu (AppStore, Google Play) , konsument będzie miał możliwość poznać szczegóły na temat poszczególnych win, ich pochodzenia, szczepów, czy usłyszeć rekomendacje potraw, z którymi warto połączyć dany gatunek. Jest to kampania wykorzystująca właśnie AR i dedykowana miłośnikom win z winnic Torres i Mare Magnum. W projekcie bierze udział aż dziesięć wariantów win: sześć należących do hiszpańskiej winnicy Torres, jednej z najwyżej ocenianych winnic europejskich i laureata wielu prestiżowych nagród, oraz czterech należących do winnicy Mare Magnum, położonej na słonecznej Sycylii. Wystarczy zainstalować aplikację Viuu, zeskanować etykietę… i tyle! Wszystkie potrzebne informacje zostaną wyświetlone na ekranie telefonu. Krótka instrukcja jak korzystać z pomocy e-sommeliera jest dostępna TUTAJ.

 

Innymi aplikacjami wykorzystującymi AR w branży winiarskiej są m.in Vivino (AppStore, Google Play)  łączący w sobie cechy portalu społecznościowego, wyszukiwarki i porównywarki. Warto również sprawdzić aplikacje takie jak Delectable Wine – Scan & Rate (AppStore, Google Play) czy Hello Vino  (AppStore, Google Play) posiadające oceny poszczególnych win, a także Wine Scanner & Expert by Natalie MacLean (AppStore, Google Play), która to pomoże dobrać odpowiednie wino do potrawy.

Możliwości technologii AR są tak naprawdę bardzo duże. Podstawową ideą AR jest nakładanie grafiki, dźwięku i innych ulepszeń sensorycznych w czasie rzeczywistym na otaczający nas świat. Pytanie brzmi jak szybko i sprawnie programiści zintegrują te funkcje z urządzeniami, z których korzystamy każdego dnia. Praktycznie każda branża może stworzyć własną aplikację bazującą na rozszerzonej rzeczywistości aby zaskoczyć i zainteresować swoich konsumentów, czego świetnym przykładem są działania CEDC International.