Świąteczny m-commerce – niewykorzystana szansa na zwiększanie zysków

Weihnachtsmann zeigt Smartphone mit Mütze

Co prawda pogoda za oknem na to nie wskazuje, ale święta są coraz bliżej. Czas ten kojarzy nam się na wiele sposobów, ale w świecie biznesu od lat jest to okres wzmożonej sprzedaży. Jednak rzeczywistość ulega szybkim zmianom, a konsumenci weszli w erę mobilnej dominacji. Okazuje się jednak, że nie wszyscy sprzedawcy są świadomi przemian spowodowanych wzrostem popularności urządzeń mobilnych.

Nowy typ konsumenta

Raporty i analizy rynkowe są źródłem informacji na temat współczesnych konsumentów. Wyłania się z nich obraz ludzi niemalże „zrośniętych” ze swoimi smartfonami czy tabletami. Te urządzenia towarzyszą nam niemal wszędzie po kilkanaście godzin na dobę. Oczywiście pomagają nam w zakupach. Na Zachodzie czterech z pięciu konsumentów decyduje się na zakupy online przy pomocy swojego urządzenia mobilnego. Możemy więc mówić o masowym zainteresowaniu kupujących tego rodzaju transakcjami.

Kto się nie zmienia, ten zostaje w tyle

Zmiany zwyczajów konsumenckich, powinny pociągnąć za sobą przekształcenia strategii marketingowych. Sprzedawcy, którzy nie chcą narazić się na spadek zysków, muszą zainwestować w rozwiązania z zakresu mobilnego marketingu. Przekonują do tego najlepsi eksperci, tacy jak dyrektor ds. marketingu portalu Twitter Ori Carmel.

Fundamentalne zmiany – wyzwanie dla sprzedawców

Carmel mówił na konferencji Mobile Marketing Summit: Holiday Focus 2014 o wartości m-marketingu i jego roli w zwiększaniu potencjału przedsiębiorstw. Jego zdaniem jesteśmy świadkami dwóch fundamentalnych zmian. Jedną z nich jest wzrost znaczenia urządzeń mobilnych, spowodowany przez konsumentów, którzy zdobywają przy ich pomocy informacje (nie tylko na temat produktów, ale też konkurencji czy cen) i modyfikują swoje decyzje zakupowe, szczególnie w okresach świątecznych.

Druga zmiana jest związana ze strategią real-time marketingu i możliwością kapitalizacji marketingowych „momentów”. Promowanie marki na portalach społecznościowych przy okazji ważnych wydarzeń, może być niezwykle efektywną strategią. Portal Twitter proponuje cztery kategorie takich zdarzeń, do których warto nawiązywać (poprzez posty czy tweety):

  • zaplanowane,
  • spontaniczne,
  • wielkie wydarzenia,
  • codzienne chwile.

Carmel podał przykład sławnego selfie Ellen DeGeneres z ostatniej gali rozdania Oskarów, które zostało wykonane przy pomocy najnowszego (w tym czasie) modelu Samsunga Galaxy Note. Samsung postanowił skorzystać z okazji do zaprezentowania swojego flagowca w sposób nienachlany, nowatorski i zabawny (wystarczy spojrzeć na miny uwiecznionych na zdjęciu sław). Tego rodzaju kombinacje powinny zapewnić przedsiębiorcom przewagę nad konkurencją wykorzystującą bardziej tradycyjne metody marketingu. Wystarczy wspomnieć, że niżej zaprezentowany tweet stał się najczęściej udostępnianym w historii portalu Twitter (ponad trzy miliony podań dalej).

New-record-breaking-tweet

Perspektywa na przyszłość? Jest wiele do zrobienia…

Zbliżająca się „gorączka złota”, jaka czeka nas w okresie świątecznym, da nam okazję do obserwacji najnowszych trendów i rozwiązań. Jednak przytoczony wyżej przykład Samsunga nie jest reprezentatywny dla całej branży m-commerce. Według badań portalu ClickZ, przeciętna marka przeznacza zaledwie 5% swojego budżetu na mobilny marketing. Jak to się ma do faktu, iż konsumenci przeznaczają ponad połowę wolnego czasu na użytkowanie urządzenia mobilnego? Skąd taka różnica? Przedsiębiorcy tłumaczą się brakiem twardych danych na temat skuteczności mobilnej reklamy. Bez konkretnych dowodów, nikt nie chce przeznaczać dużych sum na reklamy w smartfonach czy tabletach.

Jednak wiceprezydent Ebay Enterprise, Mark Lavelle, nie pozostawia złudzeń. Jego zdaniem firmy, które zainwestują w rozwiązania mobilnego marketingu, mogą spodziewać się znaczącego wzrostu udziałów w rynku. Ci sprzedawcy, którzy nie przystosują się do wymagań ery mobilności, będą musieli liczyć się z odwrotnymi skutkami.

Źródło:
http://swiftsmsgateway.com/news/text-message-marketing/mobile-marketing-poised-to-revolutionize-holiday-shopping/

Zdjęcie:
guukaa© Więcej zdjęć na Fotolia.pl